Is een geluidssignaal bij het afsluiten van de auto verboden?

Ik was in Vilnius. Daar viel me op dat veel auto's bij het afsluiten (op slot doen) één of twee tamelijk luide tonen geven.

Waar je ook bent, continu hoor je een luid "fwiep! fwiep!" wanneer iemand zijn auto op slot doet.

In sommige andere landen maken auto's ook van die irritante geluiden. Soms wordt daarvoor zelfs de claxon gebruikt. (Stel je voor, midden in de nacht komt buurman thuis, en de straat schrikt wakker van een luid en totaal overbodig PEP!!! PEP!!!.)

Mijn auto knippert gewoon met de lichten ter bevestiging van het op slot zijn.

Zijn zulke geluiden in Nederland verboden? Verschilt deze wetgeving van land tot land, zodat autofabrikanten per land andere uitvoeringen moeten maken?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Het beste antwoord

Een interessante vraag. De eisen waaraan een voertuig moet voldoen en wat er MAG staan bij de permanente eisen in de Regeling Voertuigen. Het geluidje (in de VS vaak een claxon) staat niet in de Regeling Voertuigen en is dus verboden. Dat is ook de reden dat je het hier niet hoort op auto's die dat in andere landen wel hebben.

Het alarm is wel onderbouwd maar mi kan je daar niet het geluidssignaal onder scharen dat het afsluiten aangeeft.

Artikel 5.2.7

Personenauto’s mogen zijn voorzien van een geluidssignaalinrichting die andere weggebruikers erop attent maakt dat de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld, alsmede van een geluidssignaalinrichting die ertoe strekt ongeoorloofd gebruik, diefstal van of
ongeoorloofde toegang tot het voertuig te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.Dus het mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat dit heeft te maken met de verschillende wetgevingen per land. In Amerika heb je ook altijd die 2 beeps op alle auto's. Vind het zelf ook irritant, maar hier in NL hoor je het zelden, dus zal het hier wel verboden zijn.