Waarom plegen sommige regeringen een misdaad om een misdaad te bestraffen?

Zoals doodstraf, marteling en dergelijke.

Is de gene die het spuitje geeft een ‘moordenaar’? Of juist niet, omdat de regering het toelaat/ achter staat.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik weinig kennis van de wet helaas, maar de regering moet een doodstraf ook voorbereiden en vermoordt dan vervolgens de dader. De gene die het uitvoert ontneemt de anders willens en wetens het leven. Dus wie zegt dat ie dan niet in zijn privé-sfeer niet tot zoiets in staat zou worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige regeringen? Je zult álle regeringen bedoelen. Vrijheidsberoving is immers ook een misdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en taakstraf is dan slavernij. Ook een misdaad.

Het beste antwoord

Het op een bepaalde manier bestraffen van een moordenaar is legitiem zolang de wetten in het desbetreffende land het toestaan om de straf uit mogen voeren. Op het moment dat in het desbetreffende land een doodstraf of marteling wettelijk is toegestaan kan de rechter deze straffen opleggen en zal de overheid deze straffen kunnen uitvoeren. Het uitvoeren van de straffen is dan op basis van de nationale wetgeving geen misdaad.

Wat wel kan is dat een land/persoon in strijd met internationaal recht handelt door misdaden tegen de mensheid te plegen. In dat geval kan een internationaal strafhof het land/persoon ter verantwoording roepen. Dit is echter erg ingewikkeld en wordt, ook om politieke redenen, niet snel gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven.

Als je vanuit een wettelijk oogpunt iemand doodt is het dus geen moord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je het ook draait of keert, moraal gezien klopt het niet. In het geval van een vechtpartij / steek / schietpartij kan er nog sprake zijn van zelfverdediging, maar na zo'n lange tijd is het toch echt een voorbedachte moord die door sommige regeringen en de vorm van wetten goedgepraat wordt. Het is te vergelijken met een kind straffen met een klap omdat hij / zij een ander kind slaat. Je zegt dat het niet mag, maar doet hetzelfde en je geeft dan ook meteen het slechte voorbeeld!

Het leed van de nabestaanden van een vermoord slachtoffer kan er echter wel door verzacht worden, maar ook dat is vaak niet het geval. Ik denk dat een executie in deze tijd eigenlijk meer een vorm van vergelding is voor het land zelf, oftewel de regering. Vaak onder druk van de publieke opinie moet er gezocht worden naar een dader en als deze dan is gevonden (helaas soms ook onterecht), dan zal de rust wederkeren en een uitgevoerde doodstraf lijkt nog meer rust te brengen. Ook lijkt het een voorbeeld te zijn zodat een overheid meer autoriteit uitstraalt om duidelijk te maken wie de baas is.