Moet ik in deze gevallen voorrang verlenen aan rechts?

Er staan geen borden en er zijn geen wegmarkeringen. Ook is er geen indicatie van een begin/einde van een woonerf. Het enige wat er is, is een relatief lage (rode) drempel van rechts.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
bamibal
7 jaar geleden
Als het trottoir had doorgelopen over de drempel, dan was er sprake van een uitritsituatie en moet verkeer van rechts voorrang verlenen. Maar in dit geval is het een gewone drempel, en heeft verkeer van rechts wel voorrang.

Antwoorden (3)

Dit ziet er uit als een z.g. "uitrit constructie". De zijweg heeft daardoor de status van een uitrit: verkeer hiervandaan moet voorrang verlenen aan verkeer op de doorgaande weg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, dat dacht ik aanvankelijk ook, maar toen ik ging testen aan de hieronder vermelde criteria, kon ik dit voor mezelf niet bevestigen. De herkenbaarheid van een uitritconstructie is het best wanneer: * er een duidelijk verschil is in hiërarchie van wegen: uitritten dienen het ondergeschikte karakter van het achterliggende gebied (erf, 30 km/h-zone) te accentueren
* het trottoir en/of het fietspad dan wel het fiets/bromfietspad langs de doorgaande weg op dezelfde hoogte doorloopt en waar tevens de verhardingen qua kleur en structuur doorlopen
* de begrenzingen en hoogteverschillen worden overwonnen met zogenaamde inritblokken. (Bron: CROW-publicatie 68: Uitritten)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wat is eigenlijk een inrichtblok?
Ja, je moet voorrang verlenen aan rechts omdat dat geen uitrit is.

Van een uitrit is sprake als:

-het trottoir en/of het fietspad (eventueel gemengd fiets/bromfietspad) loopt langs de doorgaande weg ononderbroken en op nagenoeg dezelfde hoogte en in een soortgelijke open verharding door over de zijweg;
-er zijn zogenaamde inritblokken toegepast. De helling van de bogen moet 1:6 zijn (of flauwer); en
-de aansluiting van de rijbaan/wegverharding op het inritblok moet vlak zijn. Er zijn dus geen aansluitbogen aanwezig.

Er is wel een verhoging wat meer lijkt op een snelheids heuvel of eerder een signaal dat je een bijzondere verkeersituatie tegen komt als je van rechts komt, maar dat zijn geen inritblokken en aan de overige voorwaarden is ook niet voldoen, dus is het geen uitrit.

http://www.verkeerskunde.nl/vraag-antwoord/vraag-en-antwoord/is-dit-een-uitrit-of-niet.40250.lynkx
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De genoemde 3 voorwaarden zijn niet alle drie noodzakelijk (en en) maar als één van de drie punten aanwezig is dan heb je een uitritconstructie (of of). (anders zou je dus altijd een doorlopend fietspad moeten hebben)
Nee er staan geen borden wat dus betekent dat het een gelijkwaardige kruising is, de drempel rechts is weer aan gelijke voet gebracht met de weg vanuit de foto, ook is die rechte weg geen onverharde weg dus hier heeft rechts gewoon voorrang