Mag een politieagent op het trottoir fietsen? Graag jullie mening en of het wettelijk gezien mag.

Ik liep laatst in de stad, en zag een agent te fiets iemand aanspreken dat hij niet mocht fietsen op het trottoir. Daarna stapte de agent wel rustig op zijn fiets en fietste dus verder over het trottoir. Ik sprak hem daar op aan en hij werd boos op mij en zij dat hij het mocht omdat hij aan het werk was. Ik vindt dt pure onzin en tevens discriminatie. Wat vinden jullie en mag hij wel volgens de wet daar fietsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meningvragen mogen hier net ;p

Antwoorden (5)

Een agent mag daar normaal ook niet fietsen, maar als dat voor de uitoefening van zijn taak nodig is wel. Je hebt iets vergelijkbaars als een politieauto te hard rijd om iemand achterna te zitten. Dat wil niet zeggen dat politieauto's altijd te hard rijden, maar als je hier bezwaar tegen zou maken, dan moet door de agent worden aangetoond dat het nodig was voor de uitoefening van een taak.

Dat hij boos werd is flauw en onnodig, hoewel ik niet weet hoe je het vroeg ;o)

Toegevoegd na 5 minuten:
In het algemeen kan je zeggen dat een politieambtenaar alles mag doen voor de uitoefening voor zijn taak zoals het proportioneel en redelijk is. Het is eventueel aan de rechter te beoordelen of in een bepaalde situatie dit ook van toepassing is.

Als de politieagent een broodje bij de bakker haalt en op de stoep fiets niet, maar als hij een controlerende taak heeft wel.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de politiewet uit 1993 artkel 8 lid 5:

5. De uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in het eerste tot en met vierde lid, dient in verhouding tot het beoogde doel redelijk en gematigd te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zij: "En zelf wel doorfietsen, hea?". Toen zij hij: "En wie ben jij dan wel niet?". Ik zij: "Gewoon... Iemand. Vindt je het normaal dat je net tegen hem zegt dat je hier niet mag fietsen en zelf doe je het wel!?". Hij zij: "Wat ben ik aan het doen dan?". Ik zeg: "Maakt niet uit of je aan het werk bent of niet, het is gewoon asocciaal". Hij zegt: "Hou je grote mond maar gewoon!". En toen ging hij weg (jaja, fietsende). Ik bedoel, ben misschien 18 jaar, maar vindt dat ik het recht heb hem daar op aan te spreken. Maar al had ik verder gegaan had ik waarschijnlijk nog een boete gekregen of mee gemogen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weer zo'n agent die iedereen beboet, en zelf niet aan de regels houdt waardeloo.s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik die agent was geweest, had ik precies hetzelfde gezegd, namelijk dat je je grote mond moet houden. Als jij tegen een agent roept: 'En zelf wel doorfietsen he?', ben je zelf al respectloos bezig naar die agent toe.
Zeker als je hem daarna nog 'associaal' noemt ook. Laat die man z'n werk doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eeeh, ja, dat bedoelde ik ook met "Dat hij boos werd is flauw en onnodig, hoewel ik niet weet hoe je het vroeg ;o)" Volgens de wet mag een politieagent daar fietsen onder een aantal voorwaarden die ik noem in mijn antwoord. Jij mag ook een agent vragen stellen. Van dat recht heb je gebruik gemaakt. Afhankelijk van hoe je dat vraagt, het humeur van de agent, of de agent druk is e.d. kan je natuurlijk ook een bepaald antwoord verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gezegt dat hij asocciaal is, maar dat ik het asocciaal vindt. En daar zit een groot verschil in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de agent dat ook inzag, want anders had je een boete gehad voor het beledigen van een agent in functie. Maar even serieus, we kunnen hier lang over doorgaan, maar GV is geen forum. We kunnen hier alleen antwoord geven op de vraag of het wettelijk gezien een correcte actie was van de agent, en je vraag staat ook onder wetgeving. Ik hoop dat je vraag hiermee afdoende is beantwoord.
Ha, die Ramonbakker1992;

Volgens de wet hebben de pliesies inderdaad een ontheffing van de verkeersregels voor zover dat nodig is om hun taak te kunnen uitvoeren en ze anderen daarbij niet on gevaar brengen. Dat wil niet zeggen dat ze dus maar raak mogen doen en zonder noodzaak overlast veroorzaken. Als dat naar jouw idee wel gebeurt kun je daar een klacht over indienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een voetpad is voor voetgangers!
Juist een politieagent moet zich houden aan de verkeersregels aangezien hij een voorbeeldfunctie heeft.
Ook in uitoefening van zijn functie mag hij dit niet omdat zijn prioriteit moet liggen in de veiligheid van andere verkeersdeelnemers en die is bij een fietsende agent tussen voetgangers in het geding.

Toegevoegd na 6 minuten:
In jouw geval is hij dus verkeerd bezig, aangezien je zelf zegt dat hij '' rustig 'verder reed en geen overvaller achterna zat en zelfs dan kan hij niet tussen wandelende mensen door crossen op zijn fiets.

Toegevoegd na 9 uur:
Je hebt het over een trottoir en dit is in mijn optie een stoep, een pad om op te lopen/wandelen. Ik moet er niet aan denken dat ik ineens opzij moet springen voor een agent die doodleuk over de stoep rijdt, nadat hij anderen erop aangesproken heeft. Aangezien hij niemand moet achtervolgen en gewoon rustig over de stoep fiets, zou ik zelf niet lang aarzelen en dit op het bureau melden. Ik heb een hekel aan dit soort machtsmisbruik als het niet nodig is!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het voor de uitoefening van de taak nodig is, dan mag het wel. Natuurlijk moet veiligheid voorop staan en heeft een politieagent ook een voorbeeldtaak. In een voetgangersgebied mogen agenten echter wel op de fiets patrouilleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was inderdaad een voetgangersgebied. Maar dan nog.
Volgens de wet mag die agent daar fietsen.
Al was het maar om 'er' snel bij te zijn als hij 100 meter verderop iemand....over het trottoir ziet fietsen.
Hij is dan immers aan het werk, en kan op de stoep beter overzien of er iemand op de stoep fietst, en is er sneller bij omdat hij zelf op de stoep fietst.

Van discriminatie is trouwens sowieso geen sprake, want de agent discrimineert jou niet door op de stoep te fietsen.

Laat een agent gewoon z'n werk doen. Hij/zij fietst echt niet uit provocatie of voor de lol op de stoep, hij/zij doet gewoon z'n werk.
Waarom moet je daar boos op worden en de agent gaan aanspreken?

Natuurlijk gaat ook een politieagent wel eens de fout in, maar om iemand nou lastig te vallen omdat ie op de stoep fietst vind ik een beetje onzin.

Een tijdje terug reed een agent mijn autospiegel eraf. Dezelfde middag stond ie bij me op de stoep: Hij had m'n nummer genoteerd en kwam netjes excuus aanbieden, vertellen hoe en waarom het gebeurd was, en de schade regelen.

Het is geen makkelijk beroep, met een beetje vertrouwen help je zowel de politieagent als jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik best. Maar de reden dat je er niet mag fietsen is om de veligheid te vergroten. Al gaat hij daar zelf wel fietsen heeft het nog geen zin. Hij had de mogelijkheid om het gewoon lopende te doen. Het was in rotterdam op de lijnbaan bij de mediamarkt enzo. Discriminate vindt ik omdat hij, vanwege zijn werk, wel daar mag fietsen en een 'normaal' persoon niet. Hij keurt hem dan af omdat hij minderwaardig is. Dat is een vorm van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kan niet in die man z'n hoofd kijken, en kunt dus niet weten welke reden hij op dat moment fietsend z'n werk te doen in plaats van lopend. (Misschien had hij wel een oproep gehad om snel ergens ter plaatse te zijn, weet jij veel)
Als iemand vanwege zijn werk iets wel mag wat jij niet mag, heeft dat niets met discriminatie te maken. Hij maakt jou niet 'minderwaardig' om welke reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We krijgen nu hier een hele welles en nietes discussie over wat wij vinden van zo'n reactie. Goede Vraag is geen discussieforum, dus ik zou zelf voorstellen om te kijken naar het antwoord of de agent dat wettelijk mag. Of een bepaalde reactie van beide kanten netjes is of niet kunnen wij hier niet beoordelen. En wat betreft je rechten; HansV heeft gelijk dat je altijd een klacht mag indienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je altijd een klacht indienen.
Ik vind het geen welles nietes discussie hoor, en was ook niet van plan die te gaan voeren.
Maar een reactie op een reactie moet kunnen op deze site, vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@skussme, ik bedoelde naar Ramon toe. In reacties kan je inderdaad discussieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok
Officieel mag het niet,maar je weet toch wel dat de politie boven de wet staat?Hoevaak zie je niet dat als het stoplicht op rood staat de politie de zwaailichten en sirene aangooit,en net na de stoplichten deze weer uitzet.Het mag niet maar het gebeurt wel.En als je een agent hierop aanspreekt lachen ze je in het gezicht uit.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ze mogen het alleen als ze snel ergens moeten zijn,of in een achtervolging zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand staat boven de wet