Waarom zitten er twee griffiers tijdens een rechtszaak?

Althans, tijdens een aflevering van tv programma "Voor de rechter" zat er tijdens een rechtszaak twee mensen op de plek van de griffier. Waarom is dit?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Bij de rechtbank zit de griffier vanuit de zaal gezien rechts naast de rechter(s). De griffier heeft een ondersteunende rol door stukken aan te leveren en uitnodigingen voor zittingen te versturen. En de uitspraak wordt in de praktijk door de griffier geschreven, nadat deze instructies van de rechter heeft ontvangen.De rechter bij een enkelvoudige kamer, de rechters bij een meervoudige kamer en de griffier ondertekenen samen de uitspraak.

In sommige ingewikkelde zaken zijn er twee griffiers. Ook de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State wordt bij zittingen vaak door twee griffiers bijgestaan.

Die aflevering van dat televisieprogramma werd er kennelijk een ingewikkelde zaak behandeld. Twee weten meer dan één. Zo zijn er bijvoorbeeld ook twee griffiers aanwezig tijdens het MH-17 proces.
Amadea