kan je gratie weigeren?

stel je hebt levenslang of de doodstraf maar een sterk geweten, en je krijgt ongevraagd gratie. kan je de kwijtschelding weigeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Amerika kun je in bepaalde gevallen na je straf, op je eigen verzoek een verlenging van je gevangenisstraf krijgen. Bijvoorbeeld indien duidelijk is dat je buiten de gevangenis, je leven niet zeker bent, omdat er daar op je gejaagd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eigenlijk niet. Anders moeten ze je tegen de wet in de doodstraf geven, of levenslang opsluiten.

Het beste antwoord

In theorie wel, maar meestal krijg je geen gratie als je het niet wil. In Nederland krijg je het bijvoorbeeld alleen als je het aan de koningin vraagt, en die het goedkeurt.
Ik denk dat ze in de praktijk er ook niet blij mee zijn, aangezien je dan extra ruimte inneemt e.d, en dat zorgt voor extra kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inhakent op mijn vorige vraag. http://www.goeievraag.nl/vraag/kiezen-doodstaf-ipv-levenlang-us.88641 een voorbeeld: een hele groep mensen op deathrow krijgt gratie. van de president die een goede dag heeft en de straf word omgezet in levenslang. maar een wil graag sterven kan hij zijn straf dan alsnog opeisen? tookie wilde het mag mocht niet. dan vind ik dat je gratie als zodanig dan ook niet kan opleggen als de persoon in kwestie er geen gebruik van wil maken. http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Williams
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze dan niet de doodstraf uitoefenen. Al is het (in ieder geval in Nederland) niet zo dat de president gratie kan verlenen als hij een goede dag heeft. Het moet per zaak worden bekeken.

Andere antwoorden (2)

Met een sterk geweten was het niet zover gekomen.

Gratie krijg je alleen als je er zelf om verzoekt, dus waarom zou je dan, bij nader inzien of zo, weigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Gratie krijg je alleen als je er zelf om verzoekt" bij collectieve gratie hoeft dat niet het geval te zijn http://nl.wikipedia.org/wiki/Collectieve_gratie
Ik vermoed dat de 'zwaarste gevallen' buiten een collectieve gratieregeling vallen.
Maar als je op die manier gratie krijgt en niet wilt, heb je denk ik pech, dan moet je 'buiten' maar gelijk weer wat flikken.