kun je iemand die recht heeft op vruchtgebruik uit een geerfd huis zetten?

mijn man heeft door de dood van zijn vader een huis geerfd. omdat ook moeder dood is, hertrouwde vader met een Poolse mevrouw. Wij hebben geen goed contact met deze mevrouw ( slechte herinneringen aan ) en een aantal jaar voor zijn dood heeft vader haar zelfs onterft. wel mag de mevrouw in kwestie nu volgens de wet vruchtgebruik maken en woont al meer dan een jaar in "ons" huis... kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het volgens de wet is lijkt het antwoord me duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het testament gaat in deze boven het automatisme van de wet. Vraag het na bij een goede notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat snap ik...maar is er geen oplossing om haar uit ons huis te krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger had je het zogenaamde langstlevende testament, waarbij bepaald werd dat de langstlevende echtgenoot het vruchgebruik mocht hebben zodat de kinderen hun erfdeel niet opeiste en de langstlevende het huis uit moest en verkopen om de gelden los te maken om de kinderen hun erfdeel te geven.
Ik vind het wel vreemd dat u zegt dat ze onterfd is, want blijkbaar is er bij testament dus dat vruchtgebruik toegezegd. Misschien is beide tegelijk mogelijk. Maar in geval er echt een vruchtgebruik op is gevestigd door testament moet u haar inderdaad laten wonen en in geval van haar overlijden kunt u pas uw erfdeel opeisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat wordt wachten dus in dat geval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U stelt in uw vraag dat het vruchtgebruik bij wet is. Dat lijkt me niet te kloppen. In het oude erfrecht waaronder uw schoonvader nog kan vallen (tot 2003) moest vruchtgebruik in een testament worden vastgelegd.
En in het nieuwe erfrecht is er niet zozeer sprake van vruchtgebruik maar dat de langstlevende inderdaad wel bij wet de eigendom heeft over de spullen onder de plicht dat zij een schuld heeft aan de kinderen.
Maar uit uw tekst maak ik eigenlijk op dat uw schoonvader voor 2003 is overleden. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
correctie ook na 2003 kan er vruchgebruik worden vastgelegd. Mijn vorige conclusie was te voorbarig. zie: http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Erfrecht/295
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vruchtgebruik betekent toch niet dat ze eigenaar is en daar dus mag wonen?

Antwoorden (4)

Als uw schoonvader in gemeenschap van goederen met deze vrouw is getrouwd en er geen scheiding is uitgesproken heeft deze vrouw tot het eind van haar leven recht op het vruchtgebruik als ze gedurende het leven van uw schoonvader en de periode daarop onafgebroken de woning bewoont.

Het vruchtgebruik eindigt bij het overlijden van de vrouw en / of als de vrouw een andere verblijfplaats kiest.

Indien er duidelijk aanwijzingen zijn dat uw schoonvader wenste dat ook het huis niet gebruikt mocht worden door haar kan de familie via de rechtbank het vruchtgebruik beeindigen en het pand onverwijld te verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U lijkt te impliceren dat vruchtgebruik van rechtswege volgt uit een gemeenschap van goederen.
Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval wel daar volgens vraagsteller meld dat het persoon niet opgenomen is in het testament. Er is op een andere wijze geen basis voor een wettelijk vruchtgebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou natuurlijk kunnen dat vs zich vergist.
Ik zelf ken echter geen wetsartikelen waarbij vruchtgebruik ontstaat. Maar goed dat zegt niet alles. Weet u op welke wetsartikel dat gebaseerd zou kunnen zijn dan?
Vruchtgebruik is een beperkt zakelijk recht en dus kan je die mevrouw niet uit het huis zetten zolang zij leeft of zo lang zij het recht wenst uit te oefenen. Zie BW boek 3 artt. 201 en verder. Ja, het dus zomaar mogelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet beschermt de echtgenote van uw vader, ook al heeft hij haar in een testament onterft.
Op grond van artikel 4:29 van het Burgerlijk Wetboek kan de echtgenote een vruchtgebruik krijgen van de woning en de inboedel ("verzorgingsvruchtgebruik").

De echtgenote krijgt het vruchtgebruik van de echtelijke woning en de inboedel, tenzij de erfgenamen aantonen dat zij het niet nodig heeft (bijvoorbeeld omdat zij zelf nog een woning bezit).
De echtgenote moet wel uiterlijk zes maanden na het overlijden van haar partner aan de erfgenamen aangeven dat zij gebruik maakt van dit vruchtgebruik. Vervolgens moet dit vruchtgebruik gevestigd worden (bij een huis moet dit in een notariële akte geregeld worden). De wet geeft de echtgenote tot één jaar en drie maanden na het overlijden van de partner de tijd om het vruchtgebruik te vestigen. Deze termijn kan wel verlengd worden.

Samenvattend: als het vruchtgebruik op de juiste manier is aangevraagd en gevestigd, dan kan de echtgenote inderdaad in "uw" huis blijven wonen en dan mag u het huis niet verkopen of verhuren zolang het vruchtgebruik erop zit.

NB: Als uw vader met haar in gemeenschap van goederen was getrouwd, dan is op basis daarvan de helft van het huis al eigendom van haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het testament met de onterving gaat in deze boven het automatisme van de wet t.b.v. de langstlevende echtgenoot.

Wie onterfd is, zoals je zegt, erft niets, ook geen vruchtgebruik.
Dat geldt alleen niet voor een kind van je vader dat daardoor recht kan doen gelden op de legitieme portie, maar die Poolse dame is niet een kind van je vader.
Conclusie: Het plaatje dat je schetst kan niet juist zijn.

Vraag het na bij een goede notaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat ze onterft is kan in het testament wel opgenomen zijn dat zij het vruchtgebruik van het huis heeft tot haar dood / vertrek.