kun je je vader verplichten om je pinpas terug te geven?

mijn nichtje van 17 (oktober 18) woont al ruim 1 jaar bij mijn ouders (haar oma) zij werkt en zit nog 1 dag pw op school (bbl opleiding)haar vader heeft nog steeds het beheer over haar geld,zij krijgt hiervan 10,00€ p.w !!!!.Hij houdt dit geld in beheer,omdat hij vind dat zij zelf ook haar opleiding moet betalen (zij verdient 395€)
kunnen wij hem verplichten om haar pinpas aan haar terug te geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
anneliez
10 jaar geleden
laat haar haar pinpas als vermist opgeven, dan krijgt ze een andere, als dat tenminste niet via de ouders moet, anders daarmee wachten tot ze 18 is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat is het probleem,het wordt naar haar ouderlijk huis gestuurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er een mogelijkheid om ingeschreven te worden bij haar oma?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja die mogelijkheid is er,of ze kan bij ons ingeschreven worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou zij op het adres waar zij ingeschreven wordt een nieuwe eigen rekening aan kunnen vragen waar zij dan over haar geld kan beschikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dit kan niet,ik had mij vergist in de leeftijd.
Pas vanaf 18 jaar kan dit dus dit schiet niet echt op.
Er zit niets anders op dan te wachten totdat zij 18 jaar is,het duurt nog maar een half jaartje en dit is zo om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja,dat is idd zo om,we moeten alleen hopen dat haar geld dan nog wel op haar rekening staat.helaas.
in ieder geval iedereen bedankt voor jullie antwoorden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kan je nicht niet bij een andere bak een nieuwe rekening openen op een ander adres en vervolgens bij haar werkgever dit nieuwe rekeningnummer opgeven? Zo weet haar vader niet bij welke bank ze zit en zo kan hij niet aan de pas e.d. komen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Of kan de post niet naar een ander adres gestuurd worden als je daar niet staat ingeschreven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat niet lukken HeerVoldemort want ze is 17 en dan heeft ze toestemming van haar ouders nodig bij het openen van een rekening.

Het beste antwoord

Volgens de wet kan je nichtje geen wettelijke handelingen stellen. Ze kan dus eigenlijk niet zelfstandig contracten afsluiten. Als ze dat doet dan kunnen haar ouders de overeenkomst tenietdoen, want zij zijn verantwoordelijk voor haar tot het moment dat ze meerderjarig wordt. Haar ouders hebben het recht om het geld dat op haar bankrekening staat (zelf verdiend of gekregen) zelf te beheren. Als zij beslissen dat ze hier niet aan mag komen dan kan niemand hen dat verbieden.

Deze situatie is zowel in België als in Nederland van toepassing.

Toegevoegd na 3 uur:
Nederland: Artikel 1:234 BW.
1.Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

België:
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3568 (alle details verder uitgelegd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze is 18... kom dan even met een bewijs. Ja je bent tot je 21ste verantwoordelijk voor je kinderen qua financiën maar volgens mij is het wel je eigen geld als je 18 bent. Daarvoor niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ze moet nog 18 worden, mijn excuses. Je hebt gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ryodinho, het klopt dat je vanaf je 16e een arbeidsovereenkomst kan aangaan, maar als je ouders niet willen dat je werkt of als je ouders vinden dat je je loon niet zelfstandig kan beheren, dan kunnen zij hier een einde aan maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de arbeidsovereenkomst is in overleg met ouders gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ryodinho, je hebt gedeeltelijk gelijk, want het is inderdaad zo dat je vanaf 16 jaar arbeidsovereenkomsten kunt sluiten, schorsen en beëindigen zonder de toestemming van je ouders. MAAR, dat verandert niks aan het feit dat je ouders nog steeds verantwoordelijk blijven voor jouw handelen. Je wordt wel geacht om je te kunnen houden aan afspraken en om zelfstandig te kunnen werken, maar je ouders blijven het recht hebben om jouw contractuele afspraken te verbreken. Je kans m.a.w. een arbeidsovereenkomst sluiten omdat de wetgever dit ziet als een stilzwijgende toestemming van je ouders (i.p.v. een schriftelijke toestemming). Als je dus wordt uitbetaald door je baas dan kunnen je ouders dat geld opeisen of op een rekening laten overschrijven waar jij geen toegang tot hebt. De wetgever heeft deze regels ingelast vanuit de veronderstelling dat ouders hun kinderen zullen beschermen tegen zelfdestructieve daden zoals al het geld uitgeven, een veel te zware job uitoefenen... Je begrijpt dan wel dat je als minderjarige een recht hebt gekregen, maar dat je ouders nog steeds verantwoordelijk voor je blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ria1961, het is de dochter die de arbeidsovereenkomst is aangegaan, met stilzwijgende toestemming van haar vader. Hij kan in haar plaats beslissen om af te zien van de overeenkomst, want zij is niet bekwaam om te handelen en hij blijft verantwoordelijk ondanks de stilzwijgende overeenkomst.

Andere antwoorden (2)

Je kan hem niet verplichten haar pinpas terug te geven (niet tot dat zij 18 is). Maar haar verder heeft zeker niet recht op haar verdiende geld, dit vind ik ook zeer onterecht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u wel voor uw reactie.
dus als zij 18 is is hij verplicht om deze af te geven?
ik hoop dat er dan nog iets op haar rekening staat,als dit niet het geval is,kunnen wij daar dan iets aan doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot je achttiende is je verdiende geld in principe van je ouders maar ja ze woont niet bij haar vader en dat maakt het lastig. Waarom neemt ze niet gewoon een andere bankrekening en laat ze het geld van haar baan daarop storten?
Je nichtje is niet echt heel slim bezig. Ze kan totaal niet controleren of haar rekeningen wel betaald worden.
Ik zie een ontzettend makkelijke eenvoudige voor de hand liggende mogelijkheid.
1. Ze meldt de bank haar huidige adres.
2. Ze verandert haar wachtwoord voor haar internet-bankieren.
2. Ze meldt de bank dat haar pas kwijt is.

Vervolgens krijgt ze een nieuwe pas.

Ze moet niet de pas terugvragen, maar het hele beheer over haar eigen rekening zelf terugnemen. Nemen, niet vragen.
Als ze dat niet doet maakt haar vader misschien haar geld op en blijkt over een jaar dat ze al haar rekeningen alsnog moet betalen.