Ik en echtgenoot hebben uitkering. Stel, ik ga apart wonen, maar we zijn nog niet gescheiden, krijgen we dan beiden een uitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor uitkering(en)?
ronron1212
10 jaar geleden
lies12 hoezo wat voor uitkeringen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 huishoudens zijn duurder dan 1. Als je financieel niet kan scheiden dan houdt het op. Want vaak rieken dit soort constructies naar fraude.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor uitkeringen? Inderdaad!
Het maakt nogal verschil of het om een WW of een bijstand gaat.
ronron1212
10 jaar geleden
momopoyol een ww uitkering krijgt een persoon op arbeids verleden. Dat worden er niet in eens 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ron: het gaat dan ook om twee personen. En VS zegt nergens dat het gaat om een WW-uitkering; dan zou ik die vraag namelijk niet hoeven te stellen. Daarbij kan één persoon wel degelijk twee uitkeringen hebben, bijvoorbeeld wanneer er een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering is die aangevuld wordt met WW of WWB. In dit geval gaat het er inderdaad om of er sprake is van WWB (waarbij de hoogte verschilt wanneer iemand alleenstaand is of gehuwd - of eventueel een kind/kinderen heeft) of dat er sprake is van één of meer persoonsgebonden uitkeringen, zoals WW of een arbeidsongeschiktheidsuitkering en wanneer dat het geval is, of er dan sprake is van een toeslag die de uitkering verhoogt tot het sociaal minimum voor gehuwden of samenwonenden. VS zou het ook nog over AOW kunnen hebben, wat de situatie weer anders maakt.
ronron1212
10 jaar geleden
Alle werk gerelateerde uitkering zijn persoonsgebonden. Aow is geen uitkering maar een pensioen recht
tinus1969
10 jaar geleden
Even van uitgaande dat het om bijstand gaat: Volgens mij hebben jullie allebei recht op een eigen uitkering. maar de sociale Dienst zal je wel flink door de mangel halen om te kijken of er geen samenwoonfraude plaatsvindt. Je verzoek wordt makkelijker als er tegelijk een verzoek echtscheiding wordt ingediend.

Het beste antwoord

U bent duurzaam gescheiden als u officieel nog getrouwd bent, maar in werkelijkheid niet meer bij elkaar woont. Bovendien leiden u en uw partner allebei een eigen leven (alsof u niet meer getrouwd bent) en verwacht tenminste één van u dat deze situatie zo blijft. Dat wordt ook wel een scheiding van tafel en bed genoemd.

Uw gemeente kan onderzoeken of u daadwerkelijk duurzaam gescheiden leeft. Dat u niet meer bij elkaar woont, is niet voldoende om aan te nemen dat u duurzaam gescheiden bent. De gemeente kijkt ook naar andere dingen. Zij kan bijvoorbeeld onderzoeken of u wel nog samen op vakantie gaat en of u nog een sleutel van het huis van uw partner heeft.

Vindt de gemeente dat u duurzaam gescheiden leeft, dan kunt u ieder apart worden aangemerkt als alleenstaande of als alleenstaande ouder.

Dus m.a.w. het hangt van onderzoeken af of je beide wel of geen uitkering ontvangt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar het is natuurlijk veel beter om werk te vinden zodat jullie een zelfverdiend inkomen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor antwoord. Maar die toevoeging is wel wat belerend, logisch, ietwat overbodig en geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En tevens ook makkelijk gezegd ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een uitkering aanvragen is natuurlijk makkelijker.
Ivana
10 jaar geleden
Maria, er zijn mensen waarvoor werken echt geen haalbare kaart is. Wij kunnen dat hier niet beoordelen. En kan pijnlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En daarom is het voor het beantwoorden van deze vraag
van belang om wat voor soort uitkering het gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook niet met mijn toevoeging Ivana.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben benieuwd waarom er een extra uitkering aangevraagd zou moeten worden als ik de vraag lees waarin gesteld wordt: stel dat ik apart zou gaan wonen.
Je gaat apart wonen of je doet het niet.