Zijn er juridische gronden om een organisatie aan te pakken die leugens verspreid op haar website?

Ik doel in dit geval op de organisatie BREIN, ik liep laatst hun veelgestelde vragen door en het bleek zo te zijn dat ze ronduit liegen over een aantal dingen.

Ik merk in de praktijk dat deze leugens constant mensen op het verkeerde been zetten.

Is het dan ook mogelijk om bijvoorbeeld aangifte te doen tegen zo'n organisatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over welke leugen heb je het op de site van stichting brein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal even een lijstje maken, moment, ik plaats hem hier zo onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ging mij om bijvoorbeeld een aantal zaken op de FAQ van Brein, ( http://www.anti-piracy.nl/piraterij/faq.asp ) ik zie dit: Vraag: Mag ik muziek(-fragmenten) op mijn website zetten?
Deel antwoord: ...dan heeft u daarvoor toestemming van de rechthebbenden nodig. Dit geldt ook als u fragmenten zou gebruiken… >>>Hiermee gaat men bij BREIN voorbij aan het feit dat er citaatrecht bestaat. Vraag: Is het gebruik van uitwisseldiensten zoals Kazaa illegaal?
Deel antwoord: Downloaden van muziek en films mag alleen als dit vanuit een legale bron is… >>>Dit is dus een pertinente verdraaiing van de feiten die ik alleen als leugen kan beschouwen. Vraag: Mag ik voor iemand anders kopieën maken van cd’s, MP3-bestanden of van andere muziek en films?
Deel antwoord: Nee. Beeld en geluid mag u uitsluitend voor uzelf ‘thuiskopiëren’... >>> Dit is pertinent onwaar, ik mag best mijn buurman vragen om film X voor mij te downloaden en die voor me te branden, als hij me die daarna maar geeft en niet verkoopt (commercieel oogmerk is wettelijk uitgesloten). Ook dit is dus weer mensen op het verkeerde been zetten, ik zou zeggen liegen. Vraag: Verwerkt BREIN Mijn persoonsgegevens?
Deel antwoord: ...BREIN heeft voor de verwerking van deze persoonsgegevens een verklaring van rechtmatigheid verkregen van het College Bescherming Persoonsgegevens… >>> Ik moet me al sterk vergissen, maar volgens mij bestaat een dergelijke ‘verklaring van rechtmatigheid’ niet. Het CPB is belast met toezicht op de WBP, maar deze registreert bepaalde verwerkers van gegevens, ze geven echter geen inhoudelijke goedkeuring. Toen ik dat ging controleren vond ik dit: >>> Op: http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_reg_meldreg.aspx tref ik dit aan: Opname in het register is geen verklaring van het CBP dat de verwerking rechtmatig is. De verwerking is door het CBP niet inhoudelijk getoetst. Het blijft de verantwoordelijkheid van degene die meldt om de verwerking op een juiste en volledige wijze te doen en om zich te houden aan de overige bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met vrij veel stelligheid durf ik dus te beweren dat het laatste door mij hierboven aangehaalde punt ook een leugen is van BREIN.

Het beste antwoord

Als je tegen onjuiste informatie aanloopt dan wil je daar graag actie tegen ondernemen. Sommige mensen grijpen heel snel naar juridische maatregelen, anderen zijn hier wat relaxter in.
Belangrijk is het stellen van doelen. Wat wil je precies bereiken met je juridische actie. Vergeet hierbij niet dat intonatie en manier van communiceren een grote invloed hebben op wat je wilt bereiken
zijn een aantal fora die zich bezighouden met oplichting op het internet zoals Tros Radar. Het behoeft geen uitleg dat je hier niet opgenomen wilt worden als bedrijf.
Een laarzenverkoper had last van een failliete toeleverancier en verzeilde in lange wachttijden en slechte service. Uiteindelijk belandde dit verhaal op een forum waardoor het steeds slechter ging met de laarzenverkoper.
De laarzenverkoper is een zaak gestart tegen het forum en heeft deze gewonnen waardoor het forum nu uit de lucht is. Het probleem was echter niet opgelost
Als je een goede zaak hebt en je wilt graag juridische stappen ondernemen heb je natuurlijk gedegen juridisch advies nodig. Gelukkig zijn er een aantal sterke partijen in Nederland waar ik er een aantal van zal noemen.
KVDL
Dit zijn traditionale advocaten met een full service kantoor en daarbinnen een sterke IT afdeling. Hier kun je op zoek naar een specialist die je helpt met je zaak.
ICTrecht
Dit zijn juridisch adviseurs die bijvoorbeeld ook je website kunnen scannen of ze voldoen aan de huidige wet en regelgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het verkondigen van onwaarheden is maar zelden onrechtmatig. Je mag heel hard in de rondte roepen dat de aarde plat is, juridisch gezien is daar niets tegen.
AWM
14 jaar geleden
Je kan er niets aan doen .
Kijk maar eens op de tv naar de reclame dat zijn toch ook bijna allemaal onwaarheden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze even door gelezen
wat stichting brein zegt zijn de regels die in het wetboek staan omtrend downloaden en kopieren.
Je mag van ieder orginaal 1 kopie hebben voor eigen gebruik.
je mag auteurrechtelijk stukken niet door verkopen ook niet geven omdat je altijd moet aantonen dat je in het bezit bent van het orginaal.
Je mag wel downloaden van muziek maar niet uploaden in het programma's zoals kazaa moet je uploaden anders kan je niet downloaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan lees je en / of interpreteer je verkeerd. Brein zegt dat je je ervan moet vergewissen dat de bron legaal is voordat je downloadt, dat is een leugen. Brein zegt dat iemand anders niet jouw thuiskopie voor je zou mogen maken, dat is een leugen. Je mag auteursrechtelijk beschermde werken wel degelijk doorverkopen (maar volgens mij staat dat niet in de FAQ waar ik het over had) of weggeven, maar dan natuurlijk geen kopieën. Als ik echter een originele DVD heb gekocht mag ik die best aan jou verkopen of weggeven.
Het is ontzettend moeilijk iets te vinden in de wereld van de media wat de hele waarheid en niets dan de waarheid bevat. Ik hou me aanbevolen als je iets vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om BREIN civielrechtelijk te kunnen veroordelen zal er sprake moeten zijn van een onrechtmatige daad (art 6:162 BW). De vereisten hiervoor zijn: een onrechtmatige gedraging, de toerekenbaarheid aan de dader, schade, causaal verband tussen de daad en de schade en relativiteit.

Voor gevallen als deze ziet 6:167 lid 2 BW dat bepaalt dat een rectificatie ook kan worden gevorderd indien de onjuiste informatie niet is toe te rekenen wegens onbekendheid onvolledigheid met de feiten. Je ziet aan de (overige) eisen dat indien je zelf geen schade leidt je ook stichting BREIN niet kunt laten veroordelen voor een onrechtmatige daad. Zou er wel schade zijn moet bewezen worden dat het handelen op basis van de informatie tot de schade heeft geleid en bovendien dat het plaatsen deze foutieve informatie op zichzelf een onrechtmatige gedraging is (waarbij je je waarschijnlijk zal moeten beroepen op de ongeschreven zorgvuldigheidsnorm). Al met al zal het niet eenvoudig zijn en zonder geleden schade is het niet mogelijk.