Mag iemand die een foto maakt van een verkeersongeval die in een (regionale) krant zetten zonder toestemming van de betrokkene?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Antwoorden (5)

Ja dat mag want op openbare plekken mag je fotograferen en filmen.
(nouja bijna overal)
MVG SYDK
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag alleen als je nergens uit op kan maken wie de betrokkene is, en dit er ook niet bij zet.

Recht op privacy, portretrecht etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag, en dat gebeurt ook. Een paar maanden geleden zat mijn dochter van toen 9 jaar in de bus terug van haar schoolreisje en ze raakten betrokken bij een ongeluk. Alle kinderen moesten uit de bus en in het gras gaan zitten. Er waren meteen allerlei mensen met camera''s. Er is nog uitdrukkelijk verzocht om de kinderen niet herkenbaar in beeld te brengen. Door de meeste fotografen is daar gehoor aan gegeven, maar niet door allemaal, een aantal kinderen staat er echt duidelijk op (mijn dochter niet gelukkig).
De motorrijder die tegen de bus opgereden is, is niet in beeld gekomen, die was zwaargewond. Misschien was die al afgevoerd, of misschien zijn er wat dat betreft dan weer wel regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me in dit soort gevallen af wat het iemand zou uitmaken of zijn of haar kind nu wordt gefotografeerd of niet. Wat zou een nadeel kunnen zijn? Dat mensen die de persoon op de foto kennen, gaan bellen hoe het ermee is of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, tenzij diegene zwaargewond, half ontkleed of anderszins vreemd op de foto staat natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet van een paar kinderen dat ze het heel vervelden vonden. Ze waren niet gewond, maar het was wel een erg vervelende ervaring. Sommigen stonden te huilen en waren op het moment dat de foto's werden genomen nog erg in paniek of in de war. NIet leuk om zo in de krant te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat het niet leuk is maar je moet ook relativeren. Alsof het iemand wat kan schelen dat een van de kinderen waarover het artikel niet eens gaat er niet op z'n best uitziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iemand, het kind zelf! En dat is WEL belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En overigens, voor het geval dat jullie denken dat het allemaal verschrikkelijk gedramatiseerd is, dat is het niet. Het ging al heel snel weer prima met alle kinderen. De juf van mijn dochter, een jonge meid van in de 20, heeft het het moeilijkste gehad, die zat voorin, heeft het zien gebeuren, en moest vervolgens alle kinderen en de buschauffeur uit de bus zien te krijgen en rustig zien te houden. Die is een week goed van slag geweest, en is vervolgens ook weer gewoon verder gegaan.
Maar als er wordt beloofd om de kinderen niet herkenbaar in beeld te brengen en vervolgens gebeurt dat wel, dan is dat gewoon niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haivon, je hebt helemaal gelijk. Die kinderen hebben gewoon recht op hun privacy.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik vraag me in dit soort gevallen af wat het iemand zou uitmaken of zijn of haar kind nu wordt gefotografeerd of niet." Door problemen uit mijn zus "verleden", mogen mijn neefje en nichtje niet eens gefotografeerd worden op school, omdat dit op internet komt te staan. Dus ik ga mee met stippel en Haivon. Als er wordt gevraagd de kids niet herkenbaar in beeld te brengen, doe dat dan ook niet. "Die kinderen hebben gewoon recht op hun privacy." Zo is het maar net ;-)
Nee dat mag niet. In de Belgische rechtspraak zijn gevallen te signaleren waarin het recht op afbeelding van slachtoffers of hun nabestaanden door de media werd genegeerd. Zo oordeelde het hof van beroep te Brussel dat er sprake was van schending van het portretrecht naar aanleiding van de publicatie in een weekblad van een doodsprentje van een gehandicapte kleuter die door verdrinking om het leven kwam. Aan de ouders werd een financiële schadevergoeding toegekend en het tijdschrift werd veroordeeld tot de publicatie van een uittreksel uit het arrest waarin melding werd gemaakt van de veroordeling van de betrokken journalist, van de verantwoordelijke uitgever en van de uitgeversmaatschappij.

De richtlijn van 2003 stipuleerde dat de pers terughoudend moet zijn bij het verspreiden van foto’s of beelden van slachtoffers van ongevallen, rampspoed of misdrijven.

Recentelijk was ook de Nederlandse Raad voor de Journalistiek van oordeel dat «het publiceren van foto’s van de slachtoffers (van een vliegtuigramp) niet noodzakelijk is om de ernst van het ongeluk te tonen.
De Raad is derhalve van oordeel dat door het plaatsen van foto’s van slachtoffers, die niet voor dat doel zijn afgestaan, «grenzen zijn overschreden van hetgeen, gelet op de journalistieke verantwoordelijkheid, maatschappelijk aanvaardbaar is».
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer jij een foto maakt vanaf de openbare weg mag het gewoon. Wel worden betrokkenen dan onherkenbaar gemaakt en worden kentekens ook onherkenbaar gemaakt. Maar het mag dus volgens de wet allemaal wel.
Maar het mag dus niet als je in iemand zijn tuin staat te fotograferen, daarvoor is toestemming nodig om de tuin te betreden. Op de openbare weg mag iedereen foto`s maken en filmen naar hartelust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als ze niet onherkenbaar gemaakt worden? Kun je dan aangifte doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er inderdaad wel mee naar de politie gaan of naar de rechter. Dit heeft te maken met het portretrecht, dat een onderdeel is van het auteursrecht. De regels
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Portretrecht is een civiel geschil. De politie heeft daar dus niets mee te maken.