Wat gebeurt er als ik niet-erkende medicijnen zou gebruiken?

Omdat de zorgverzekering deze niet vergoedt, moet ik dan veel betalen? Of word ik opgepakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
7 jaar geleden
Wie heeft je deze medicatie voorgeschreven ?
Cryofiel
7 jaar geleden
Is "niet-erkend" en "medicijn" geen tegenspraak? Als een middel niet erkend is als medicijn, betekent dat dat we dat middel niet als medicijn mogen zien. Daar kunnen twee redenen voor zijn. De eerste reden is dat het middel wel degelijk werkt, maar dat dit nog niet is aangetoond. In dat geval duurt het even voordat de onderzoeks- en goedkeuringsmolen zijn rondjes heeft gedraaid. Tot die tijd neem je dus een gok als je zo'n middel toch gebruikt: je weet immers niet wat er uit het onderzoek komt, misschien is het wel heel schadelijk. De tweede reden is dat het middel niet blijkt te werken. Of dat het middel wel wat werkt, maar zoveel schade berokkent dat je het beter niet kunt gebruiken. Ook in dat geval kun je dit middel dus maar beter vermijden.
tinus1969
7 jaar geleden
Wat bedoel je met 'niet-erkend'? Daar zijn verschillende soorten van, en dat is belangrijk voor een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, wat bedoel je daarmee? Het kan ook niet-geregistreerd zijn bijvoorbeeld, of in Nederland niet geregistreerd, of het kan gaan om een eigen bereiding van de apotheek, of een middel dat niet geregistreerd (of erkend, zo je wilt) is voor de indicatie waar jij het voor gebruikt, je kunt het hebben over een middel dat je gebruikt in het kader van een wetenschappelijk onderzoek of bijvoorbeeld, zoals Erna aangeeft, een middel waarvan de werking nooit is aangetoond. Of misschien bedoel je nog weer iets anders. En de vraag is iets te beantwoorden zonder dat je uitlegt wat je nu eigenlijk bedoel met 'niet erkend'.

Antwoorden (3)

Als je niet erkende medicijnen zou willen gebruiken, zal je die zelf moeten aanschaffen. Ze zijn niet bij de reguliere apotheek verkrijgbaar (anders waren ze wél erkend) en kunnen derhalve niet bij de zorgverzekeraar gedeclareerd worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als bedoelde medicijnen onder de noemer DRUGS bekend zijn, heb je kans dat je opgepakt wordt.
jc54
7 jaar geleden
Ik denk eerder dat de vraagsteller preferente tegenover niet preferente medicijnen bedoeld. Oftewel, of het middel wel of niet vergoed wordt door de verzekeraar.

In basis worden niet preferente middelen niet zomaar vergoed. Hiervoor moet o.h.a. een artsverklaring zijn dat je het (meestal) generieke medicijn niet kunt gebruiken. Maar de vraag is of die verklaring door de verzekeraar geaccepteerd wordt of dat zij ook nog een "diagnose" willen stellen (dat de dokter v.d. verzekeraar ook nog naar je zaak kijkt, officieel mag dit, maar tot op zekere hoogte. Verzekeraars gaan hier erg ver in, te ver, maar ze zijn inmiddels groot genoeg dat de regels niet altijd meer voor hen gelden).

Ga er van uit dat je niet-preferente middelen zelf moet betalen.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Ben erg benieuwd waar de min vandaan komt.
Een niet erkend medicijn in Nederland kan in een ander land wel erkend zijn. Daarmee is dus niet per definitie gezegd dat je medisch gevaar loopt.
Het gaat er ook om dat e.e.a. niet nog niet getest is en derhalve niet aan de geldende eisen voldoet, want niet getest.

Maar ook kan het zijn dat bepaalde medicatie online gekocht kan worden en dan moet je dus wel zeker weten dat het bedrijf . de webshop . betrouwbaar is. Daar moet je dus achter zien te komen, of iemand kennen die dit al uitgeprobeerd heeft.

Je zult niet erkende medicijnen natuurlijk zelf moeten betalen, maar of dat teveel is, is niet te zeggen. Daar is geen standaard voor. Waar koop je ze? wie heeft bepaald wat de 'normale' prijs is?

Ik denk niet dat je opgepakt wordt voor het gebruiken van niet erkende medicatie, maar je mag ze hier niet verkopen omdat ze niet erkend zijn, [nog] niet aan de geldende eisen voldoen.