Is de term "moord" ook van toepassing op dieren?

Misschien is een dergelijke vraag al gesteld.

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goede vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie vraag ;echte nadenker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loenie: Als een MENS een dier doodt. Als een dier een ander dier koudmaakt, dan beschouw ik dat als doden. @Marleen: Jij ook bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook!

Antwoorden (14)

nee, in mijn ogen is die term alleen toepasbaar op mensen.
dieren worden gedood, niet vermoord.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja bepaalde dieren dieren doden voor hun plezier.Een voorbeeld is de Orka. Ze doen dit met voorbedachte rade. Dus je kan spreken in bepaalde gevallen over moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Hoe weet je dat ze dat met voorbedachte rade doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Sommige apen, zoals chimpansees kennen ook dit gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van Chimpansees ken ik het ; die kunnen echt plannen om een rivaal samen uit de weg te ruimen bijvoorbeeld.
Maar dan torn je eerder aan de definitie ' mens' / wat is menselijk gedrag dan aan de definitie 'moord'.
Rieneke1
14 jaar geleden
jeroen, bedoel jij niet dieren die andere dieren doden?
volgens het woordenboek is moord het opzettelijk met voorbedachte rade doden van IEMAND.
iemand is per definitie een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dus Chimps en Orka's doen dat met exact de zelfde motieven als de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht altijd dat moorden typisch (on)menselijks was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je toch gelijk dieren doen het ook
Ik vind dat afhangen van de insteek.... Dus het waarom.
Als een of andere dierenbeul het bijv. leuk vind om met een buks op katten te schieten valt dat bij mij onder de noemer MOORD!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dieren doden alleen uit zelfverdediging of voor voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja ik vind van wel laatst was er op tv dat ze een rotje bij een kat in zijn kont hadden gestopt , de kat was overleden ik vind dat echt moord. En de schapen die hier veilig in de wei stonden in zoetermeer hebben ze ook gewoon vermoord. Kop eraf gesneden. Ik heb er geen goed woord voor over, in mijn ogen is dat pure moord.
Ik gruwel gewoon als ik dit op deze manier beschrijf, alles wat leeft en je doodt dat op die manier is dat pure moord.
Het is een bewuste daad. :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helmaal met jou eens ook ik vind dat pure moord!
Vreselijk grrr wat kan ik er boos om worden bah!
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik ook mirjamm, het zegt zoveel over de daders. grrrr
Daarmee kun je twee kanten op.
Kun je een dier vermoorden ?
En kan een dier een ander dier (of een mens) vermoorden ?

Hier kom je denk ik in de buurt van wat je definitie is van moorden cq het plegen vaneen moord, want er zijn natuurlijk legio manieren om een leven (mens of dier) te beeindigen. En de gradatie met name verschilt. Zo vind iedereen het neerknallen of ophangen van iemand waar je een hekel aan hebt onverantwoord en noemt dat moord, maar sommige mensen noemen abortus en euthanasie moord, terwijl dat voor vele anderen totaal niets met moord te maken heeft. En voor sommige vegetariers is zelfs slachten om te eten moord - al maken die dan wel weer een uitzondering voor dieren.

Of je vind dat het doden van een dier moord is , hetzij altijd, hetzij alleen als je het voor je lol , uit sadisme of uit wraak doet, hangt af van jou definitie. Als ik een hond doodschop kan ik me voorstellen dat iemand dat moord wil noemen, maar als ik een mug doodsla ? Of een wesp ? Een muis ??

Of je vind dat dieren kunnen moorden hangt weer af van een andere vorm van die definitie. Als het om te eten is, vast niet. Maar zoals sommige marterachtigen tekeer kunnen gaan, en vele malen meer doden dan ze op kunnen eten ? Chimps, grotendeels vegetariers, die een baviaan of soortgenoot doden en eventueel verorberen ?

Alleen maar meer vragen dus voor je.
Mijn persoonlijke definitie kan ik je wel geven : voor moorden is een zekere mate van voorbedachte rade nodig, hoe kort ook. Voor dieren sluit ik dat uit, die worden minimaal door een of ander instinct gedreven. dat zijn nut zal hebben ergens. Mensen kunnen ook geen dieren vermoorden, wel doden, hetzij met een vooropgesteld doel, hetzij volslagen zinloos. Dat maakt het niet beter of erger trouwens. En ook niet altijd niet strafbaar.
Maar alleen een mens kan een mens vermoorden, door opzettelijk, met kwade of onjuiste bedoelingen het leven van een ander mens te beëindigen. En ja, ook daar is zeker een grijs gebied aan te wijzen. Daarom blijft het in strafrechtelijke zin een zaak van geval tot geval bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn dieren die moorden. Net als er verkrachtingen plaats vinden.
Het lijken zulke lieve dieren, maar onder dolfijnen gebeurt het, het zijn roofdieren die voor de lol bijten, moorden en verkrachten, twee of drie mannetjes die vrouwtjes ontvoeren en die dan zo een maand gevangen houden en om de beurt of zelfs tegelijk verkrachten. Ook pakken ze soms baby dolfijntjes en slaan net zo lang met ze op het water tot ze dood zijn. Dat is moorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moord is met voorbedachte rade, waardoor ik zou zeggen dat dieren niet een moord kunnen plegen. Zij bezinnen zich niet alvorens zij doden omdat ze hier niet toe in staat zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetboek van Strafrecht
Titel XIX. Misdrijven tegen het leven gericht
Artikel 289

Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het wetboek van strafrecht heeft het over een ander. Hiermee wordt bedoeld een ander mens. Bij dieren wordt er gesproken over doden en niet over vermoorden.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Officieel slaat de term vermoorden op mensen, bij dieren spreek je van doden.
Wat mij betreft onzin, als jij op gruwelijk wijze een dier zijn leven ontneemt vind ik dat net zo goed moord.
Maar ja, veel mensen geven niks om dieren, en vlees eten moet tenslotte een positief imago blijven houden, dus spreken we dan maar over doden. Om het minder erg te laten lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetgeen we de dieren aandoen is nog erger dan moord.
Een moord pleeg je op iemand, die je niet aardig vindt.

Dieren worden gedood nadat ze eerst gedurende korte tijd in een kleine ruimte gevoed worden (alsof het vrienden zijn die je te eten geven als je op bezoek bent, je kat is ook blij als je haar te eten geeft).
Daarna worden ze gedood en opgegeten. Met als enige reden: "ze zijn lekker".

In het wild zijn er maar weinig dieren, die dit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het juridische antwoord:

In het recht valt het doden van een dier onder 'beschadiging':

Strafrecht Artikel 350
1Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2 Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst het verschil tussen moorden en doden in taaltechnische/juridische zin.
Men spreekt van moorden als een mens een ander mens doodt met voorbedachte rade. Men spreekt van doden (=doodslag) als je iemand een ander dood tzonder voorbedachte rade.

In mijn opinie is term moorden dan ook niet van toepassing op dieren omdat ze in de zin van de wet geen mededieren doden met voorbedachte rade.
Mochten er dieren zijn die andere dieren doden om ze niet te eten, dan zullen er andere redenen zijn waarom ze dat doen, maar zeker niet te vergelijken met het moorden wat mensen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker.
Een tijger, of een leeuw, een panter is een visiueel moord machine.

Maar jah hun moeten vermoorden om te overleven.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is in mijn ogen niet moorden, dat is om te overleven. Jagen om te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft geen recht met opzet te doden!