Door Corona hebben we een spoedwet. Wat houdt dit in?

Sinds COVID-19 is er meerdere malen een spoedwet aangenomen. De Corona-spoedwet dient volgens het kabinet ter vervanging van de huidige noodverordeningen. Wat houdt zo'n spoedwet precies in? Hoeveel tijd gaat daarover heen? Aan welke regels is een spoedwet verbonden?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag gaat uit van een misverstand: er is voorlopig nog geen spoedwet.
Op dit moment gelden nog uitsluitend de noodverordeningen van de Veiligheidsregio's.
Er had al lang een spoedwet moeten zijn: de invoering was gepland op 1 juli jl. Maar na kritiek op het wetsvoorstel door de Tweede Kamer en de Raad van State heeft minister De Jonge aanpassingen moeten doen en vindt pas in september de behandeling plaats in de Tweede en Eerste Kamer. Vermoedelijk is de ingangsdatum 1 oktober.
Hierdoor is ook de invoering van de corona-app verschoven naar vermoedelijk 1 oktober.

Antwoorden (1)

Het doel van de spoedwet is om de noodverordeningen te vervangen door een wet waarin deze maatregelen zijn vastgesteld. De regering wil van de noodverordeningen af omdat gemeenteraden en burgers geen inspraak in deze maatregelen hebben doordat de burgemeester hierover gaat. Ook kunnen burgers zo’n verordening niet aanvechten bij de rechter.

In de spoedwet staat bijvoorbeeld dat het verboden is om op straat geen veilige afstand tot anderen te houden, dat het verboden is om op bepaalde openbare plekken te zijn, dat het verboden is een evenement te organiseren, dat het kabinet hygiënemaatregelen verplicht kan stellen en dat het kabinet bepaalde beroepsuitoefeningen mag verbieden. Ook kan het kabinet met de wet nieuwe ministeriële regelingen uitvaardigen. Inmiddels heeft de Eerste Kamer dit wetsvoorstel al goedgekeurd.

Specifieke punten waar veel mensen over struikelden was het vastleggen van de corona-app in de wet en de mogelijkheid van de politie om in te grijpen bij mensen thuis als zij zich niet aan de corona-maatregelen houden. Deze twee punten zijn inmiddels uit de wet geschrapt, omdat zoveel mensen het hier niet mee eens waren.

Maar bij deze kritiek blijft het niet. In het algemeen wordt een groot deel van de wettekst gezien als ondemocratisch en niet passend in deze tijd. Zo heeft ook de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van het kabinet, bezwaren. Zij stellen vast dat het (voorlopig) ontbreekt aan steun uit de samenleving voor dit voorstel en maken zich vooral zorgen over de onbepaalde duur en regelgeving in de wet die kan leiden tot schending van grondrechten.
De wet is van kracht tot 1 september 2020. De Minister voor Rechtsbescherming heeft laten weten dat de werkingsduur van de Spoedwet met één maand zal worden verlengd tot 1 oktober 2020 vanwege de aanhoudende COVID-19 beperkingen. Te verwachten is dat voor deze datum opnieuw tot verlenging wordt besloten. Verlenging kan onbeperkt plaatsvinden, steeds voor een maximumperiode van twee maanden.
SimonV