Kan je ouder je dochter (16) verplichten om een bijbaantje te zoeken/nemen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wettelijk gezien niet. Maar de ouders kunnen wel privileges afnemen wanneer er geen baantje is.

Ja dat kunnen ze van je verwachten. Er is dan wel geen wettelijke grond maar het ouderlijk gezag. Mijn kinderen moesten ook een bijbaantje nemen anders geen zakgeld.

Ouders kunnen het natuurlijk altijd verplichten, want ze zijn in principe de baas in huis. Maar als je kind geen enkele behoefte heeft aan extra geld en nog liever in oude vodden rondloopt dan een baantje te zoeken, hebben ze weinig 'pressiemiddelen' achter de hand en kunnen ze er beter op aansturen dat hun kind goed zijn/haar best doet op school. Het beste werkt het natuurlijk als je je kind 'voorleeft' dat het hebben van werk, eigen geld en dus een zekere financiele zelfstandigheid, een goede zaak is. Privileges intrekken kan en mag, maar niet alle kinderen zijn daar gevoelig voor. De meeste gelukkig wel. Ik ben er overigens stellig van overtuigd dat een baantje heel leerzaam is voor een zestienjarige.

Lijkt me niet, kinderarbeid is niet voor niets afgeschaft.

Een ouder kan het kind niet verplichten om een bijbaantje te nemen, maar zoals eerder gezegd kan je jouw kind wel een aantal privileges ontnemen wat dan als stimulans kan werken om het toch te doen. Ik heb ook gevallen gezien van kinderen die steeds minder deden aan school en steeds meer opgingen in het bijbaantje en hun collega's. Het kan dus ook averechts werken. Ik heb liever een kind die het op school goed doet dan een kind wat €250,- per maand binnensleept. Als je kind 30 is stelt die €250 niks meer voor en misschien heeft je kind een niveau lager moeten zakken doordat hij/zei minder tijd had voor huiswerk. Ik zou het pas na de middelbare school periode 'verplichten', dan hebben ze tenminste hun diploma al op zak. Uiteraard is het altijd goed als een kind de waarde van iedere euro leert. Toen ik bij de Supercoop voor iets meer dan €2,00,- p.u. werkte toen leerde ik pas écht wat het betekende als mijn ouder zeiden: "daar is wel hard voor gewerkt." Toegevoegd na 1 minuut: *hij/zij

Verplichten niet - maar het is wel een ontzettend goede voorbereiding 'op later' - bijbaantje zoeken, en wellicht ook kostgeld laten betalen (natuurlijk wel in verhouding tot de verdiensten). Zeker als de ouders zelf het niet zo breed hebben kan ik het me voorstellen dat je verwacht dat een 16 jarige een deel van zijn/haar eigen kosten betaalt middels een bijbaantje (telefoon, gedeelte van kleding, dat soort dingen). Leer een kind ook sparen, zodat hij/zij een nieuwe telefoon, computer of wat dan ook kan kopen, of nog beter: alvast voor de uitzet voor als de koter gaat studeren). Als je de bijdrage van dochterlief niet nodig hebt kun je er als ouder ook voor kiezen het kostgeld op een aparte rekening te zetten zodat je dit kunt 'meegeven' wanneer het kind het ouderlijk huis verlaat. Dus, nee... verplichten niet. Wenselijk wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100