Kan je ouder je dochter (16) verplichten om een bijbaantje te zoeken/nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
niko
11 jaar geleden
je ouder verplicht je dochter iets?dat is dus oma/opa-kleindochter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het woordje "als" mist tussen de eerste "je" en "ouder".
niko
11 jaar geleden
denk ik ook.(^_^)

Antwoorden (6)

Wettelijk gezien niet. Maar de ouders kunnen wel privileges afnemen wanneer er geen baantje is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kunnen ze van je verwachten. Er is dan wel geen wettelijke grond maar het ouderlijk gezag. Mijn kinderen moesten ook een bijbaantje nemen anders geen zakgeld.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo MOESTEN je kinderen een bijbaantje nemen? Welke leeftijd hadden hen toen?
Ouders kunnen het natuurlijk altijd verplichten, want ze zijn in principe de baas in huis.

Maar als je kind geen enkele behoefte heeft aan extra geld en nog liever in oude vodden rondloopt dan een baantje te zoeken, hebben ze weinig 'pressiemiddelen' achter de hand en kunnen ze er beter op aansturen dat hun kind goed zijn/haar best doet op school.

Het beste werkt het natuurlijk als je je kind 'voorleeft' dat het hebben van werk, eigen geld en dus een zekere financiele zelfstandigheid, een goede zaak is. Privileges intrekken kan en mag, maar niet alle kinderen zijn daar gevoelig voor. De meeste gelukkig wel.

Ik ben er overigens stellig van overtuigd dat een baantje heel leerzaam is voor een zestienjarige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook, helemaal mee eens, ze worden er echt niet minder van!+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan heel leerzaam zijn, maar ik heb ook gevallen gezien waarbij het kind zoveel werkt dat de opleiding eronder gaat lijden of dat ze minder bezig zijn met school en meer met het bijbaantje want het o zo fijn als je honderden euro's per maand kan uitgeven waaraan je maar wilt. Soms werkt het averechts want je hebt 16-jarigen die denken dat €500 per maand verdienen heel erg veel is. Op die leeftijd wel, maar als je 30 bent kan je het nog moeilijk krijgen met het salaris van een bijbaantje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ !!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik wilde zelf graag extra geld toen ik 15 was. Ik werkte op dinsdag avond en donderdag avond van 17:00 tot ongeveer 20:30 bij Albert Heijn.
Lijkt me niet, kinderarbeid is niet voor niets afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
het gaat hier niet over kinderarbeid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een 16 jarige een bijbaantje heeft is dit beslist geen kinderarbeid. Je zou eerder kunnen spreken van een bijdrage in de kosten nu alles duurder wordt. Of beter nog je kind leren zelf ook verantwoordelijkheid te nemen. Te leren. Want er komen zware tijden aan. Jong geleerd is oud gedaan.
Wijze ouders zou ik zeggen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp natuurlijk ook wel dat een bijbaantje geen kinderarbeid is, ik heb er zelf namelijk ook een. Maar dwingen tot het nemen van een bijbaantje vind ik niet nodig. Die keus is aan het kind zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk! En de keus is aan de ouders om sommige luxe onnodige zaken niet langer meer te bekostigen. B.v. weer nieuwe sneakers als je nog goeie of al voldoende sneakers hebt, een hoge smartphone rekening, uitgaan enz. ;)
Een ouder kan het kind niet verplichten om een bijbaantje te nemen, maar zoals eerder gezegd kan je jouw kind wel een aantal privileges ontnemen wat dan als stimulans kan werken om het toch te doen.

Ik heb ook gevallen gezien van kinderen die steeds minder deden aan school en steeds meer opgingen in het bijbaantje en hun collega's. Het kan dus ook averechts werken. Ik heb liever een kind die het op school goed doet dan een kind wat €250,- per maand binnensleept. Als je kind 30 is stelt die €250 niks meer voor en misschien heeft je kind een niveau lager moeten zakken doordat hij/zei minder tijd had voor huiswerk.

Ik zou het pas na de middelbare school periode 'verplichten', dan hebben ze tenminste hun diploma al op zak.

Uiteraard is het altijd goed als een kind de waarde van iedere euro leert.

Toen ik bij de Supercoop voor iets meer dan €2,00,- p.u. werkte toen leerde ik pas écht wat het betekende als mijn ouder zeiden: "daar is wel hard voor gewerkt."

Toegevoegd na 1 minuut:
*hij/zij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo pas na de middelbare school? Als je dan achterstand oploopt kun je meteen veel meer geld dokken. Je moet kijken naar hoeveel tijd een kind tegenwoordig bezig is met computerspelletjes, tv kijken etc en DIE tijd moet je besteden aan werk, niet je huiswerktijd natuurlijk. Als je 16 bent is een paar uur per week vakkenvullen of kassawerk toch geen probleem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste kinderen houden het echter niet bij een paar uurtjes per week zodra ze meer geld ruiken. Zie het dan maar als ouder nog een halt toe te roepen. Uiteraard moet je tijd aan computerspelletjes e.d. ook in de gaten houden, maar ze zijn niet voor niks 16. Als ze 18 zijn dan is hun interesse in videospelletjes meestal toch al vervaagd. Het middelbare schooldiploma is DE basis. Als jou kind stopt met een HBO-opleiding dan is het makkelijker om aan een andere HBO-opleiding te beginnen dan van VMBO 3 naar de HAVO te gaan. En ja, een HBO-opleiding is duurder, maar als je kind vóór februari kapt dan wordt het niet van de studiefinanciering afgetrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen die geen maat houden heb je overal maar dat hoeft hier geen reden te zijn om dat te gebruiken want blijkbaar wil deze 16 jarige niet. Vergeet niet dat het gewoon heel erg goed is om op deze leeftijd een baantje te hebben, om minstens eens in je leven de 'laagste functie' te hebben en heel weinig betaalt te krijgen. Om met collega's om te gaan die je niet uitzoekt, om om te gaan met een werkgever en om om te gaan met werken in je vrije tijd. Als er dan een situatie van komt dat werk voor huiswerk komt is daar wel weer een mouw aan te passen maar absoluut geen reden om er dan voor elk kind maar niet aan te beginnen. Verder denk jij wel heel makkelijk over 'even een andere HBO opleiding beginnen' en dan vergeet je nog de financiën daarvan. Verder kun je heel goed via MBO naar HBO komen, vaak nog makkelijker dan via de HAVO.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via het MBO naar het HBO gaan duurt minimaal 2 jaar. Van vmbo 3 (KBL) naar de HAVO is haast onmogelijk, eerst moet het kind vmbo 4 doen (TL) en daarna pas de HAVO en meestal is het kind tegen die tijd 18 en sommige scholen trappen kinderen van 18 daadwerkelijk van school af omdat ze 'te oud' zijn. Een kennis haar zoon heeft dit meegemaakt. Ik denk zeker niet lichtvaardig over de kosten. Ik heb zelf gestudeerd dus ik weet maar al te goed dat het een dure grap is. Bovendien kan een school een veel kind makkelijker van de HAVO naar vmbo 3 bonjouren dan andersom. Sommige kinderen zijn na het afronden van hun MBO-opleiding niet meer te motiveren voor het volgen van een HBO-opleiding, dat betekent in de meeste gevallen 4 jaar extra studeren. 4 + 4 = 8. Niet iedereen is bereid tot zijn 24e te studeren. De meesten willen rond die tijd graag al op zichzelf wonen, een fulltime-baan past daar vaak wel goed bij. Ik ontmoedig het hebben van een bijbaantje niet want ik was 14 toen ik begon met werken, maar het belangrijkste is de opleiding van een kind. Als ik zou kelderen met mijn huiswerk door mijn bijbaan zouden mijn ouders er pas achter zijn gekomen op rapportenavond. Zo werkte het nou eenmaal bij mijn school. Dan is het al te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er wel een beetje klaar mee, jij ziet beren op de weg die er bij 99,5% van de mensen niet zijn. Ben je nog boos dat je moest werken toen? Ik moest ook werken maar dat kan ook prima in vakanties hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie ELK cijfer wat mijn kind haalt, je maakt mij niet wijs dat er nog scholen bestaan die niet met magister of iets dergelijks werken. Verder blijft er tijd genoeg over om huiswerk te maken en te chillen als je 2x een paar uurtjes vakken vult. Er zijn ook kinderen die 4-5x per week moeten sporten en DAAR bij werken kan wel een probleem zijn maar wat is er mis met vakantiewerk?
Verplichten niet - maar het is wel een ontzettend goede voorbereiding 'op later' - bijbaantje zoeken, en wellicht ook kostgeld laten betalen (natuurlijk wel in verhouding tot de verdiensten).

Zeker als de ouders zelf het niet zo breed hebben kan ik het me voorstellen dat je verwacht dat een 16 jarige een deel van zijn/haar eigen kosten betaalt middels een bijbaantje (telefoon, gedeelte van kleding, dat soort dingen). Leer een kind ook sparen, zodat hij/zij een nieuwe telefoon, computer of wat dan ook kan kopen, of nog beter: alvast voor de uitzet voor als de koter gaat studeren).

Als je de bijdrage van dochterlief niet nodig hebt kun je er als ouder ook voor kiezen het kostgeld op een aparte rekening te zetten zodat je dit kunt 'meegeven' wanneer het kind het ouderlijk huis verlaat.

Dus, nee... verplichten niet. Wenselijk wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ !!!