Wat kan ok juridisch doen met de niet ontvangen bestelling van Bol.com?

Heb via Bol.com een tweedehands boek besteld, dus bij een verkoper. Boek echter nooit ontvangen terwijl ik wel na vier weken de rekening kreeg. Contact gehad met Bol, die zeggen dat ik 2 weken de tijd had om dit door te geven. Omdat ik dit niet gedaan heb binnen 2 weken, is hun 'financiële traject afgerond' en heb ik een betalingsverplichting.

Dit kan echter toch niet zo zijn, dat is toch gewoon pure oplichting?

Wat kan ik juridisch doen? Want ik ben uiteraard niet van plan 23 euro voor een boek te betalen dat ik nooit heb ontvangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (6)

Je kan de verkoper aanklagen maar dat kost meer dan 23 euro. In de voorwaarden van bol.com zal de termijn van twee weken wel staan dus daar zal je ook niet zoveel mee kunnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niks. Bol bemoeit zich er niet meer mee, staat in de kleine lettertjes. Eigen risico en zo.
Heb t zelf ook gehad, alleen ik was verkoper, wel verstuurd niet ontvangen.
Je weet het adres niet van de (ver)koper dus je kunt niks.
Enige: slechte recensie schrijven en zo zijn handel benadelen. Ik zou er dan wel in zetten dat he verwacht het samen op te lossen, en dat je dan de recensie weer aan zal passen.
Bol haalt nl ook de recensies niet weg. Ik kreeg ook een nare recensie, maar het bleek dat mijn koper verhuisd was en zijn gegevens niet had aangepast.
Dus, schrijf openbaar een recensue dat je betaakd hebt, niet ontvangen, en dat je minstens 50% van je grld terug wil en dat je dan de recensie aan past.
Misschien heeft de verkoper t wel verstuurd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, volgens mij hebben we die vraag al eens eerder gehad.
Bol.com is tussenpersoon.
De voorwaarden goed lezen daar staat in hoe je moet handelen.
Indien u te laat reageert dan zit u vast aan een betalingsverplichting.
U diende met 1 week al te reageren richting aanbieder van het product en richting Bol.com , dat ontheft u van de betalingsverplichting van een niet ontvangen product.
Derhalve zou u gewoon via Bol.com uw reeds betaalde geld terug krijgen.

Bron: Ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak het aanhankelijk bij de Geschillencommissie voor thuiswinkels.

Geschillencommissie Thuiswinkel
Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).

Laat tevens bol.com maar bewijzen dat zij daadwerkelijk het product hebben verstuurd en op welke datum dat is gebeurt.
Ze kunnen jouw wel een mailtje hebben gestuurd en er kan wel in het systeem staan dat het product is verstuurd maar dat is geen sluitend bewijs. Als het aangetekend is verstuurd (welke niet het geval is in deze) dan hebben zij bewijs, met on-aangetekende post is er geen bewijs dat het ook daadwerkelijk is verstuurd en dus zal de verkopende partij een nieuw product moeten versturen.
Jij als consument weet niet op welke dag het product daadwerkelijk is verstuurd t.o.v. wat in het systeem staat.

Laat je vooral niet afpoeieren door bol.com, en neem ook eens contact op met (als je lid bent) de consumentenbond, die hebben ook veel voor mij betekend m.b.t. bol.com.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BOL kan eisen wat ze wil.

Ze zullen eerst moeten bewijzen dat jij het bestelde hebt ontvangen, zolang zij niet kunnen bewijzen dat jij het ontvangen doormiddel van een door jou geplaatste handtekening op een ontvangstbewijs kunnen ze juridisch niets.

Ook voor dit soort gevallen gaat gewoon de regeling koop op afstand op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bol krijgt het product niet in handen wanneer dit een 2e hands product betreft. De verkoper stuurt dit direct naar de koper, hier krijg je geen ontvangstbewijs bij.
Vandaar een -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BOl incasseert dat maakt BOL verantwoordelijk voor alles. Is het een systeem zoals marktplaats is het iets tussen koper en verkoper.
Lijkt op een andere vraag recentelijk over het niet ontvangen van een product via de tweedehands verkoop. Zie bron. De situatie is wel iets anders dus mijn antwoord is ook iets anders.

Bij dit type verkoop presenteert bol.com zich expliciet als een tussenpersoon. Dat betekent dat u een overeenkomst hebt met de verkoper. De wet zegt namelijk dat als een tussenpersoon gemachtigd is om voor de verkoper op te treden, dat de verkoper verantwoordelijk blijft voor de uitvoering van de overeenkomst. (3:66 BW).

De eerste stap is dus contact opnemen met de verkoper, nu bol.com dit niet meer voor u wilt doen. U stuurt de verkoper een zogenaamde ingebrekestelling waarin u aangeeft dat u het boek nog niet ontvangen heeft, en waarin u een redelijke termijn tot nakoming geeft. Als de verkoper niet reageert, of niet nakomt, dan is hij in verzuim. Dat geeft jou het recht om de overeenkomst te ontbinden (artikel 6:265 BW). Dat betekent dat uw betalingsverplichting ten opzichte van de verkoper ophoudt. Jij moet dit wel schriftelijk laten weten (artikel 6:267 BW).

De rol van bol.com in deze is in feite als een soort incassobureau voor de verkoper. Dat betekent dat als de overeenkomst ontbonden is, dat er ook geen sprake meer is van een vordering. Let wel: uit de manier waarop bol.com communiceert lijkt het alsof ze daar anders over denken. Zaak is dus om voet bij stuk te houden en duidelijk aan te geven dat de overeenkomst ontbonden is.

Dan nog even het hypothetische geval dat de verkoper tegen u zegt dat het artikel wel degelijk opgestuurd is. Wat er dan gebeurd is afhankelijk van of de verkoper een particulier of een bedrijf is. Een bedrijf moet van de wet koop op afstand zorg dragen voor de verzending, tenzij de koper de keuze had voor duurder verzekerd vervoer. De bewijslast dat het pakketje afgeleverd is ligt dus meestal bij de verkoper.

Bij een particulier is het anders. Daar hangt het af van de afspraken die gemaakt zijn. Als de verkoper en de koper overeenkomen dat de verzending per post gebeurd, dan weet de koper ook dat er een klein risico is dat het niet aan kan komen. Daarmee wordt het aannemelijk dat u toch moet betalen.