Wat mag je nu precies wel en niet op het gebied van downloaden (films, muziek, games software)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In Nederland is downloaden volgens de wet toegestaan. Je mag immers een kopie van een cd, dvd etc. voor eigen gebruik maken. Met de nadruk op voor eigen gebruik. Verspreiden, of gezellig een gedownloade film in de klas kijken mag niet. Maar ook al is het downloaden legaal, gebruiken kan illegaal zijn.

Volgens de wet is het legaal om muziek en films te downloaden, en deze zelf te gaan luisteren / kijken. Voor software, games etc. ligt dit anders. Dit mag je wel downloaden, maar niet gebruiken. Je mag dus geen versie van bijvoorbeeld Windows Vista downloaden, een crack toepassen en hem gebruiken. Daarentegen mag je wel een nummer van Tiesto downloaden, en luisteren.

De tekst hierboven dekt eigenlijk de hele lading. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat we het hebben over downloaden. Verspreiden mag niet. Uploaden is een manier van verspreiden, en het uploaden van muziek, films, games etc. is dus niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij mag je alles downloaden voor eigen gebruik, je mag er dus geen geld aan verdienen