Is er een officiele Nederlandse lijst van verboden boeken/CD's/films?

In Duitsland wordt een officiele Index voor Jeugdgevaarlijke Media gehanteerd, waarop publicaties staan die niet verkocht mogen worden aan jongeren en in sommige gevallen helemaal niet verkocht mogen worden. Bestaat zoiets ook in Nederland?

Bijv. het boek Mein Kampf is in Nederland verboden. Staat dit boek op een lijst van verboden boeken? En zo ja, welke andere boeken staan hierop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
12K

Antwoorden (3)

In Nederland kennen we geen verbod van de staat, een verboden lijst boeken/CD's/films is er dus niet.

Verboden boeken kennen we in Nederland dus gelukkig niet. Ook Mein Kampf is niet verboden, maar de Nederlandse Staat meent er het auteursrecht op te hebben en heeft daarmee het herdrukken van het boek tot nu toe verboden. De verkoop van het boek, ook tweedehands, is eveneens verboden. Een exemplaar van het boek bezitten of uitlenen is echter geen enkel punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Geen lijst met de prodcuten die je noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site staat een overzicht van verboden boeken
en een link naar een site met verboden films in de wereld nederland staat er niet tussen