Waarom worden ouders van een verkrachtte minderjarige verplicht ingelicht ?

Deze vraag n.a.v. http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/548132/vriendin-verkracht-durft-aangifte

De gevolgen van een verkrachting van een minderjarig meisje zijn groot. Niets liever dan dat de daders gepakt worden.

Maar in sommige gevallen worden de gevolgen voor datzelfde meisje nóg groter als ook ouders en familie er achter komen. En sommige meisjes schamen zich gewoon.

M.a.w. er zijn goede redenen waarom zo'n kind soms niet wil dat haar ouders van het gebeuren op de hoogte worden gesteld. Waarom kan een kind in een dergelijk geval niet op privacy rekenen en laten we de dader liever rond lopen doordat er geen aangifte gedaan wordt ?

Ik begrijp dat ouders in veel gevallen ook een goede steun kunnen zijn, maar het VERPLICHTENDE karakter van het inlichten van ouders maakt ook dat sommige meisjes dan maar helemaal géén aangifte doen.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Thecis
9 jaar geleden
Ik snap dat je als minderjarige (8 a 9 jaar bijvoorbeeld) dit soort situaties aanzienlijk minder goed kan inschatten dan als je 16 a 17 bent. Ik kan me voorstellen dat je als wetgever een lijn wil trekken zodat het niet case-by-case gedaan moet worden.
Echter, zou je dit soort situaties ALTIJD een case-by-case benadering moeten willen nastreven. Helaas is het merendeel van de mensheid niet in staat om goede beoordelingen te maken waardoor je dus een lijn moet trekken. Dan weet tenminste iedereen wat ze geacht worden te doen. Maar ik snap je vraag erg goed en vind het ook terecht. Daarom een +
Castle
9 jaar geleden
Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Het is dus ook logisch als er iets is gebeurt dan invloed heeft op het lichaam en geestelijke toestand van het kind dat ouders dit weten. Dat de situatie per individu verschillend is maakt het moeilijk. Denk maar eens aan de mensen die een bepaald religie aanhangen en willen dat hun dochter als maagd het huwelijk ingaan. Dit maakt het voor de meisjes niet makkelijker als de ouders het stil willen houden. Goede vraag met een verschrikkelijke achtergrond.
Ivana
9 jaar geleden
Als een ouder niet weet of kan weten waar een kind mee worstelt, kan het ook geen begrip opbrengen voor vreemde reacties en afwijzing. Dan veroorzaak je een scheiding tussen ouder en kind. Als ouders weten waar hun kind doorheen gaat kunnen zij tot steun zijn en helpen de emoties te overwinnen en het fijne leven weer helpen oppakken.
Valse schaamte is iets dat vroeger vaak aan de orde was tussen ouders en kinderen. Een misstap van een onvolwassene werd vroeger zwaar aangerekend en bestraft. Gelukkig leven we in een tijd waarin begrip mogelijk is omdat we weten dat kinderen fouten maken zonder daarvoor helemaal verantwoordelijk te zijn. En als er door het slachtoffer van een verkrachting geen fout is gemaakt, ook dan moeten ouders het kind opvangen en koesteren.
Ieder kind dat weet dat ouders onvoorwaardelijk van haar houden zullen geen bezwaar hebben tegen melding van de verkrachting. In tegendeel.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Ivana
De vraag is waarom het VERPLICHT is ! Er kunnen goede redenen zijn om e.e.a. geheim te houden (b.v. Eerwraak)
En ook bij valse schaamte moet de volgorde toch eerst zijn om de dader te pakken. Tegelijk kan via hulpverlening aan die schaamte gewerkt worden. Verplichting voorkomt nu dat er aangifte gedaan wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Toch is het zo geregeld. Ik neem aan dat daar over is nagedacht. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reden die de wetgever met die verplichting in gedachten had.
Ivana
9 jaar geleden
Ozewiezewoze, ik reageer misschien te impulsief vanuit een moederhart. Ik heb 4 dochters en heb me altijd voorgehouden dat ik altijd met open armen klaar zou staan, wat er ook zou gebeuren.
Sorry, maar goed, het is óók een kant van de story, al is het niet de wettelijk kant. ;) :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Geen probleem Ivana. Voor een liefdevol moederhart heb ik altijd veel respect !

Het beste antwoord

Als een minderjarige aangifte doet en de minderjarige is hiertoe volledig bevoegd dan is de politie niet wettelijk verplicht de ouders van het slachtoffer of van de aangeefster op de hoogte te stellen. Er zijn omstandigheden te bedenken dat het inlichten van de ouders door de politie zelfs een onrechtmatige daad wordt gezien. Het slachtoffer kan schade leiden als de politie de ouders informeert.
De aangeef(ster) kan, zoals iedereen die denkt iets te vrezen hebben n.a.v. de aangifte, vragen om de personalia en/of adres in het proces-verbaal op te nemen. Mocht zij als getuige worden gehoord dan kan zij afhankelijk van de dreiging om volledige of beperkte anonimiteit vragen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Waar het hier bij de vraag over gaat is een zgn Klachtdelict. Dan heeft men te maken met een Klachtgerechtigde.
Degene tegen wie het feit is begaan is de klachtgerechtigde (díe alleen kan binnen acht dagen na de dag van de indiening van de klacht deze intrekken). Als een klachtgerechtigde jonger is dan 16jaar moet de wettelijke vertegenwoordiger de klacht indienen en eventueel intrekken.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik zie nu dat het belangrijke woord "niet" is weggevallen in de volgende zin.
De aangeef(ster) kan, zoals iedereen die denkt iets te vrezen hebben n.a.v. de aangifte, vragen om de personalia en/of adres NIET in het proces-verbaal op te nemen.

Een aangifte, ook die telefonisch gedaan is, kan formeel niet ingetrokken worden. Het kan alleen via een schriftelijke aanvraag bij de officier van Justitie om de zaak te seponeren. Hij hoeft daar geen gevolg aan te geven.

Men kan alleen een aangifte van een zgn Klachtdelict intrekken.
Vandaar mijn extra toevoeging inzake intrekking Klachtdelict.