Kan de overheid onder dwang je DNA laten afnemen als je een kind niet wilt erkennen?

Je bent verplicht om als mogelijke vader DNA af te geven, maar wat nou als je dit weigert? Krijg je dan alleen een straf of doen ze dit onder dwang (vastbinden, wattenstaafje spuitje in je arm oid).

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (2)

Als de rechter (en niet de overheid) beveelt tot het afstaan van DNA en je weigert kan je in gijzeling worden genomen (opgesloten in gevangenis) tot je het vrijwillig doet, blijf je weigeren kunnen ze het met geweld afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met geweld? Hoe kom je daar nou bij? Hoe stel je je dat voor? Gaan ze je slaan, martelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lichaam fixeren, mond openen en wangslijm nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een apenland waar je gewoon aan de regels moet houden en aan je verplichtingen moet voldoen.
Drepolli
11 jaar geleden
Ik vind dit wel een erg grote breuk op je privacy en als persoon. Als je niet mag oké, laat dan iemand maar een boete betalen maar dwingen nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat dit zal gebeuren want het gaat hier niet om een verdachte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat ook nog zoiets als lichamelijke onaantastbaarheid. In de grondwet vastgelegd.
Ja, dat kan. Een DNA-onderzoek kan worden uitgevoerd als er twijfel bestaat over iemand de ouder is van een kind, wat soms een rol speelt in zaken omtrent erkenning en alimentatie. Zowel een vader, een moeder als het kind kunnen door een rechter gedwongen worden hieraan mee te werken. Desnoods legt de rechter hiertoe een dwangsom op.

Toegevoegd na 6 minuten:
De overheid kan dit dus overdragen aan de rechtbank, de rechter kan je dan dwingen om DNA af te staan.