Welk rijbewijs heb ik in België nodig om met een scooter van 125cc die 85 km/u haalt, te mogen rijden?

Ik dacht aan rijbewijs A, A3 of B maar hoe veel info ik ook opzoek, ik raak er niet wijs uit. Ik las ook ergens dat ik al twee jaren een rijbewijs B zou moeten hebben? Klopt dat? Zo ja, is een voorlopig B ook goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Rijbewijs A is voor motoren, A3 is voor b klasse brommertjes ( 45km/u). Als je 2 jaar je rijbewijs B (autorijbewijs dus) hebt mag je met een 125'er rijden. Je rijbewijs B is meteen na afgifte ook geldig als je op een b klasse scooter wil rijden. En voorlopig B is enkel voor auto, dus neen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je nog helemaal geen rijbewijs (of minder dan 2 jaar rijbewijs b), ben je over 18 en wil je op die 125'er rijden, heb je rijbewijs A nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ik mag er wel degelijk al op rijden. Ik vreesde even dat ik nog niet zou mogen omdat ik nog geen definitief B heb. Maar ik ben wel al ouder dan 18.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een voorlopig B mag je NIET met een 125'er rijden. Herlees de uitleg :)

Andere antwoorden (1)

Als je met een nederlands gekentekende scooter/motor naar het buitenland wilt gaan kijk je naar de omschrijving van het voertuig op je kentekenbewijs.
Motor is rijbewijs A, bromfiets AM, auto B.
Echter het voertuig moet wel conform de nederlandse wetgeving zijn toegelaten op de Nl wegen.

Wil je in Belgie een voertuig huren geldt de omschrijving van het Belgische voertuig en de daaruitvoortvloeiende wetgeving (zie link)
In dat geval rij je op een 125 cc en moet je een motorrijbewijs hebben. Snelheid is geen maatstaaf. Hier geldt ook dat een voertuig in de staat moet zijn die de wetgever eraan stelt (gekeurd, niet opgevoerd etc)