Wie heeft er in dit geval schuld?

Stel, iemand wil achteruit inparkeren. Iemand anders biedt aan om hem te helpen bij het achteruit rijden door stop te zeggen. Deze persoon doet dat te laat en de bestuurder knalt tegen een boom aan waardoor schade ontstaat.

Wie is er de schuldige?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
bamibal
12 jaar geleden
Bij achteruit inparkeren rijd je toch niet zo hard dat je tegen een boom "knalt"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een hypothetische vraag bamibal :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wie is hier de bestuurder? Diegene die de aanwijzingen staat te geven of diegene die de aanwijzingen opvolgt. Theoretisch gezien bestuurd diegene die de aanwijzingen geeft het voertuig, (denk hierbij aan de situatie rijinstructeur - leerling) en diegene die achter het stuur zit is een verlengstuk om het voertuig te besturen.

Het beste antwoord

Hier is in het verleden al een rechtszaak over geweest:

Door het geven van aanwijzingen kan diegene die de aanwijzingen geeft gezien worden als diegene het voertuig bestuurd, echter kan deze geen daadwerkelijke ingreep plegen als er iets mis dreigt te gaan.

Hierdoor blijft de feitelijke bestuurder (persoon die het stuur vast houdt) verantwoordelijk voor wat het voertuig doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo schreef: "Door het geven van aanwijzingen kan diegene die de aanwijzingen geeft gezien worden als diegene het voertuig bestuurd" Interessant! Dat wordt dan in juridische zin gezien als een vorm van zaak waarnemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct. Het betrof hier overigens een rechtszaak voor de militaire kamer. Het betrof in deze een aanrijding met een zich achterwaarts rupsvoertuig, door het beperkte zicht naar achteren wordt er op aanwijzingen van een persoon die zich voor het voertuig bevind achterwaarts gereden. Ondanks het ingebreke blijven van de aanwijzer blijft toch de bestuurder zelf verantwoordelijk voor het doen en laten van het voertuig daar de aanwijzer zelfs niet bij het geven van correcte aanwijzingen het voertuig niet kan doen laten stilstaan, hieruit concludeerde de kamer dat de feitelijke bestuurder toch verantwoordelijk blijft voor de aangerichte schade. Dit is door alle civiele kamers overgenomen en nimmer bestreden. Overigens kreeg de aanwijzer wel een tuchtstraf opgelegd wegens het verzaken van zijn militaire verantwoordelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiend. Bedankt voor je uitwijding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer boeiend inderdaad, precies wat ik me ook afvroeg! Beste Antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geheel met jurisprudentie erbij, mooi antwoord :)

Andere antwoorden (3)

De bestuurder je blijft namelijk altijd zelf verantwoordelijk voor het veilig rijden en jij weet niet of degene die je assisteert capabel is om je te begeleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, je was me net voor :)
Degene die de auto bestuurde is fout.

Het is vervelend dat de persoon te laat stop heeft geroepen, maar volgens de wet is dit geen reden voor de bestuurder om niet zelf op te letten.

Anders zou een blinde auto mogen rijden terwijl de persoon ernaast zegt wat er moet gebeuren.. (Stom voorbeeld misschien, maaar heel simpel komt het daarop neer)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wie is nu de bestuurder? Volgens een uitspraak van de rechtbank is diegene die buiten het voertuig aanwijzingen staat te geven een bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dan is aan de situatie rijinstructeur / leerling. Rijinstructeur = juridisch bestuurder Leerling = feitelijk bestuurder. Ook hier is sprake van rijden op aanwijzingen alleen met dat verschil dat een rijinstructeur wel in kan grijpen en daarom volledig aansprakelijk is.
Je bent er zelf tegengereden dus ben jij in fout. Als die persoon je auto tegen de andere auto geduwd had dan was hij wel in fout. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, als de bestuurder op dat moment nog achter het stuur zit is hij verantwoordelijk.