hoe vind ik de notaris van mijn overleden vader en kom ik er achter of mijn vader een testament had waarin staat waar mijn zus en ik recht op hebben?

mijn vader is 2 jaar geleden overleden,hij heeft altijd dingen voor mijn zus en mij gespaard(munten en postzegels) al voordat hij mijn stiefmoeder leerde kennen.Tevens ben ik er recent achter gekomen dat mijn stiefmoeder geld van de spaarrekening van mijn dochter heeft opgenomen na het overlijden van mijn vader die voor zijn kleindochter aan het sparen was.

Toegevoegd na 17 minuten:
even er extra bij vermelden de spaarrekening staat op naam van mijn dochter dus niet op naam van mijn overleden vader of zijn echtgenote

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (4)

Je vader heeft waarschijnlijk een langslevende testament dus krijg je niets tot dat je huidige stiefmoeder overlijd. Zij kan dan gewoon beschikken over de nagelaten middelen. Testament kun je opvragen bij onderstaande link.

Toegevoegd na 23 minuten:
Dat de spaar rekening op naam van je dochter staat doet er niet toe hij hoort bij de rekening van je vader. Je dochter is waarschijnlijk nog jong en dan kunnen ouders maar ook grootouders rekeningen openen op naam van kinderen of kleinkinderen zonder dat dat geld van dat kind is.
ronron1212
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
als dat zo is moet je ze even vragen hoe het dan kan dat dat geld is uit betaald en wel opgenomen kon worden en hoe ze denken dit dan op te lossen.
Bij het Centraal Testamentenregister kun je navraag doen of er inderdaad sprake is van een testament. Je kunt daar rechtstreeks of via een willekeurige notaris naar informeren.

Vraag schriftelijk om het testament en stuur een kopie van de akte van overlijden mee. Medewerkers van het Centraal Testamentenregister geven notarissen ook telefonisch informatie. Zij melden echter uitsluitend óf er een testament is. Na overlijden kan elke notaris het testament openbaar maken aan de erfgenamen of de executeur.
Pieter2011
11 jaar geleden
Als jouw vader in gemeenschap van goederen met jouw stiefmoeder getrouwd was, dan is er niet veel wat je kan doen.

Dan is namelijk alles wat er nog is, van haar.
Zolang de munten en postzegels niet beschreven zijn,
mag zij die verzameling verkopen en er mee doen wat zij wil.
Dat geldt ook voor spaarrekening van kleinkinderen die nog niet volwassen zijn.

Dat betekent dus, dat - na 2 jaar - er al heel veel weg kan zijn, zonder dat je er iets aan kan doen.

Hard, maar waar. Als jouw vader niets geregeld heeft dan heb je weinig verhaal.
Voor de duidelijkheid:
Was u getrouwd of had u een geregistreerd partnerschap en/of kinderen, dan geldt de wettelijke verdeling als er geen testament is. Dan krijgt u als overgebleven partner de hele erfenis. De kinderen zijn wel erfgenaam, maar krijgen hun erfdeel nog niet in handen.

Wil jouw stiefmoeder niet zeggen of er een testament was, dan is dat na te vragen via de Notaristelefoon.
Bij de Notaristelefoon, de publieksinformatielijn van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), kunt u terecht voor al uw algemene vragen over het kopen van een woning, testamenten, huwelijkse voorwaarden enzovoorts. Bij meer gedetailleerde vragen verwijst de Notaristelefoon u door naar een notaris.

Bereikbaarheid
De Notaristelefoon is iedere werkdag geopend van 9.00 uur tot 14.00 uur, telefoon 0900 3469393 (€ 0,80 p.m.).

http://www.notaris.nl/wat-u-erft-als-partner

Toegevoegd na 1 minuut:
Via de gegeven link,
kun je ook terecht komen bij het testamentregister.

Het Centraal Testamentenregister (CTR) is een database waarin de (kandidaat-)notarissen registreren wie, wanneer en bij welke notaris een testament heeft opgemaakt. Het CTR biedt geen inzage in de inhoud van het testament, maar beantwoordt wel de vraag of een overledene een testament heeft en bij welke notaris deze zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem contact op met een willekeurige notaris. Deze heeft toegang tot het Centraal Testamentenregister en hij kan je ook verder wijzen. Vraag wel eerst wat zijn tarieven zijn.