Is allimentatie betalen voor iedereen met kinderen verplicht als je uit elkaar gaat, wanneer geldt dit niet?

Ik dacht dat het alleen gold als je getrouwd was, maar blijkbaar geld dat ook voor als je samen hebt gewoond en uitelkaar gaat? Moet je ook betalen als je nooit samen hebt gewoond, is het standaard dat iedereen dit moet, kan dit ook in overleg onder elkaar of moet er altijd een rechter tussen komen?

Tot hoever gaat deze regel en wanneer geld deze regel niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Iedere natuurlijke (bloedverwant), wettelijke(adoptie) ouder heeft onderhoudsplicht jegens kinderen tot 18 jaar, met voortgezet alimentatie 20 jaar.
Ook naar de partner is men alimentatieplichtig wanneer deze onvoldoende inkomsten heeft.
In geval van samen wonen is men alleen alimentatieplichtig als men een samenlevingscontract heeft.
Als men niet samen heeft gewoond dan bestaat er geen alimentatie, mits er kinderen zijn.
Een alimentatieplichtige hoeft geen alimentatie te betalen als hij een minimum inkomen heeft.
Je kunt in goed overleg de alimentatie afspreken met elkaar en dat vastleggen in een convenant (dat kun je bijv. laten vastleggen bij een advocaat of notaris) door beiden ondertekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alimentatie voor kinderen betaald de biologische ouder bij wie de kinderen niet wonen. Wat de relatie tussen de ouders was doet er niet toe.
Een kind heeft twee ouders die samen de kosten van het grootbrengen van het kind betalen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb me door het woord ' kinderen' op het verkeerde been laten zetten, nam aan dat het over kinderalimentatie ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) me too.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ging idd over kinderallimentatie, staat ook in de vraag zelf. Misschiend had ik mijn uitleg wat duidelijker moeten verwoorden..
De vader of de moeder moet alimetatie betalen als diegene het kind erkend heeft.
Maar als diegene dat niet kan betalen hoeft het niet door schulden ofzo. of heel weinig inkomsten.
Onderling kan je altijd een bedrag afspreken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het je kind is en je gaat scheiden en het kind woont bij de andere ouder is het normaal logisch dat je voor het onderhoud van je kind mee betaald. Hiervoor gelden geen uitzonderingen dat moet je als ouder ook niet willen het is je kind.
ronron1212
12 jaar geleden
Je hebt gisteren goed naar een vandaag gekeken;) Daar was het onderwerp gisteren. Daarin werd inderdaad gesteld dat mensen die getrouwd waren en uit elkaar gingen partneralimentatie zouden ontvangen. Tot hoever de regel gaat zijn ze nu opnieuw aan het bekijken. Op dit moment is het zo dat je tot 12 jaar nadat je uit elkaar bent gegaan partneralimentatie moet betalen.

Als je nooit hebt samengewoond lijkt het mij niet meer dan logisch dat je niets hoeft te betalen (ook niet als je gewoon samengewoond hebt, zonder samenlevingscontract hoef je niets te betalen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ging over PARTNER alimentatie, niet over KINDER alimentatie.
Jij hebt gister niet zo goed gekeken.
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, misschien heb ik te vroeg gegild. Een eind verderop stelt vraagsteller vragen over alimentatie doelende op zichzelf.
Solly, ik zal niet meer voor mn beurt krijsen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha... nou vooruit het is je vergeven Martine;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooooo, THANK YOU!!!
Ik zat al helemaal niet rustig meer;-) Kort lontje...
ronron1212
12 jaar geleden
Partner alimentatie is alleen maar gelden als de andere partner te weinig geld verdient of in de bijstand zit.
Alimentatie geldt voor ex-gehuwden of geregistreerd partners. Voor samenwonenden zonder enige registratie volgens mij niet, want dan is er nooit iets vastgelegd of afgesproken. Bij een huwelijk beloof je immers elkaar te onderhouden, en dat blijft overeind ook als je gaat scheiden. Als je alleen samengewoond hebt en niet getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had, is er volgens mij geen alimentatieplicht. Maar ik vind het wel een interessante vraag eigenlijk, dus ik ga nog even voor je zoeken straks.

Als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd, of bij het partnerschap iets anders hebt afgesproken over die wederzijdse onderhoudsplicht, dan kan het zijn dat er geen alimentatie hoeft te worden betaald.

Als ouders samen de voogdij behouden, zijn ze ook allebei onderhoudsplichtig. Dat kan betekenen dat de ouder waar het kind niet bij woont, kinderalimentatie moet betalen. De onderhoudsplicht duurt tot het kind 21 is. Als één van de ouders géén voogdij meer heeft, is de duur van de onderhoudsplicht na de scheiding doorgaans de tijd dat de ouder wél ouderlijk gezag heeft gehad. Bij een kind van tien (eigen biologische kind, waar de ouder dus 10 jaar voor heeft gezorgd) is dat dus tot het kind 20 is.

Als er geen kinderen zijn en één van beide partners kan niet in zijn/haar eigen levensonderhoud voorzien, moet de andere partner 12 jaar lang partneralimentatie betalen. Alleen als het huwelijk korter was an 5 jaar, is de duur dat partneralimentatie betaald moet worden, net zo lang als het huwelijk heeft geduurd.

Je kunt zelf afspraken maken over alimentatie in het echtscheidingsconvenant. Alleen als één van beide partners niet kan voorzien in eigen onderhoud en dus aanklopt bij de sociale dienst voor een Bijstandsuitkering, kun je er niet voor kiezen om af te zien van (partner)alimentatie. Dan ben je immers verplicht om gebruik te maken van alle andere mogelijkheden en voorliggende voorzieningen. Een eventuele bijstandsuitkering vult dan aan tot het sociaal minimum, maar vervangt geen alimentatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zie bij het nalezen dat ik niet helemaal helder was. Voor ongehuwd samenwonenden is er voor zover ik weet geen plicht tot PARTNERalimentatie, wel tot KINDERalimentatie. Er is een onderhoudsplicht van ouders voor hun kinderen. Zelfs voor stiefouders, als die gezag uitoefenen over het kind, of gezag uitgeoefend hebben. Dan gelden dezelfde regels als voor biologische ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huwelijkse voorwaarden;
http://www.woutersmaat.nl/nl/rechtsgebieden_echtscheiding_huwelijkse-voorwaarden.htm Ongehuwde samenwonenden;
Samenlevingscontract.