Kan de Tweede Kamer een uitspraak van een rechter ongedaan maken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
tinus1969
5 jaar geleden
In principe niet; heb je een specifieke context voor je vraag?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gegeven antwoord is wel goed maar als de wet volgens de Kamer niet goed is kan de Kamer wel een nieuw wetsvoorstel indienen. Als die wet wordt aangenomen geldt deze na publicatie in de staatscourant. De oude uitspraak blijft wel staan.
Antoni
5 jaar geleden
@gast83686, sommige wetten of maatregelen gelden met terugwerkende kracht tot een in de betreffende wet genoemde datum (in het verleden). Niet alle wetten en maatregelen gelden dus per definitie vanaf de datum van publicatie.

Antwoorden (1)

Gelukkig niet.

Er is een scheiding tussen wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht.
De Tweede Kamer maakt deel uit van de wetgevende macht en speelt dus een rol bij de totstandkoming van wetten.

De rechtspraak is onafhankelijk. Alleen een "hogere" rechtbank kan tot een andere uitspraak komen.
Computoon