Mag een cafe/restaurant aan een klant vragen/eisen te vertrekken als hij te lang blijft zitten?

Stel een consument blijft erg lang hangen aan zijn tafel, zonder veel te consumeren.
Kan en op grond waarvan kan de uitbater de consument verplichten te vertrekken? Zou het huisvredebreuk zijn of wanprestatie of een onrechtmatige daad?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja dat mag. Het is namelijk wel de bedoeling dat er omzet gedraaid wordt, en als er mensen op een tafel wachten, mag je zeker verzocht worden plaats te maken, en eventueel (als die er is) aan de bar nog iets te bestellen. Een restaurant waar mensen urenlang op één colaatje tafels bezetten, kan snel zijn deuren sluiten. In tegenstelling tot wat mensen denken is een restaurant GEEN openbare gelegenheid in de zin dat iedereen die dat wil zich daar mag ophouden. Het is het "huis" van de eigenaar, en er gelden regels. Die staan niet altijd zwart op wit bij de deur ; sommige zijn gewoon fatsoensnormen. En zonder consumptie in een restaurant zitten is een teken van buitengewoon slecht fatsoen. Toegevoegd na 1 minuut: Op het moment dat hij je verzoekt plaats te maken en je weigert te vertrekken, dan is het inderdaad een vorm van huisvredebreuk.

In iedere huisregel van een Horeca staat het artikel (met diverse variaties): de bezoeker is verplicht een consumptie te bestellen. De consumptie mag alleen binnen het bedrijf genuttigd worden. Men mag geen consumpties of consumptieverpakkingen van buiten mee naar binnen nemen. Als de enige gast niets meer nuttigt en het tegen sluitingstijd is mag de horeca-eigenaar best zeggen dat hij gaat sluiten en de gast verzoeken het bedrijf te verlaten. Zolang er meerdere gasten zijn mag dat niet, een horecabedrijf is tijdens de openingsuren open voor alle gasten, of men één of een dozijn drankjes besteld is niet van belang. Een bezoeker die om wat voor reden en op grond van welke oorzaak dan ook hinderlijk en/of aanstootgevend gedrag vertoont, dan wel zich ten opzichte van ander bezoekers hinderlijk ophoudt, dient op eerste verzoek het horecabedrijf te verlaten. Geeft de gast hier geen gehoor aan dan kan de horecaeigenaar deze bezoeker laten verwijderen. Deze bevoegdheid is pas van toepassing als de ernst en de aard van de door de gast begane overtredingen daartoe naar het redelijk oordeel van het horecabedrijf voldoende aanleiding geven. Als voorbeeld: de dronken cafébezoeker die een bedreiging uit tegen een andere bezoeker. De term ‘huisvredebreuk’ komt in de wet niet voor. Indien de persoon, ondanks aanmaningen om weg te gaan toch blijft, geeft de term “huisvredebreuk” de situatie wel goed weer, namelijk dat de horecaondernemer baas is in eigen huis maar hij dient zich ook aan de regels te houden. De tijd dat men achter het ene drankje mag blijven zitten staat nergens vermeld als reden om een klant buiten te laten zetten. De Horeca-eigenaar mag wel verzoeken, maar meer ook niet.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2016...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100