Als ik bij mijn grootvader een kamer huur, waar moeten we dan op letten?

Op dit moment krijgt hij dagelijks zorg aan huis van een bedrijf. Dit word volgens mij betaald door de verzekering of overheid. Deze mensen komen 's morgens om hem aan te kleden en 's avonds weer in bed te helpen. Daarnaast komt er nog 2x per week iemand om te poetsen.
Nu vraag ik me af of ik deze taken op me moet gaan nemen zodra ik een kamer huur. Ik heb immers ook gewoon mijn werk en het leven gaat gewoon door.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je een kamer huurt en dit aan kunt tonen dmv een huurcontract, dan hoef je niet mee te helpen in de huishouding of met het aankleden van je oom. Als jij als familielid bij je oom in gaat wonen, dan wordt dat wel van jou verwacht. Jouw inkomsten worden niet bij die van je oom gerekend als jullie een huurcontract maken en beiden ondertekenen, als jullie dit verzuimen wel, dan voeren jullie een gezamelijke huishouding, laat je oom wel een geloofwaardige huur rekenen, die jij op zijn bankrekening stort iedere maand. In de link wordt het iets duidelijker uitgelegd al gaat dat om de aow, maar het komt op hetzelfde neer.

Toegevoegd na 49 minuten:
Ook als je huur betaald kun je een gezamenlijke huishouding voeren, pas hier voor op. Zorg niet voor je oom en doe bijv ook niet de boodschappen voor je oom, betaal je eigen boodschappen en doe ze alleen voor jezelf. Klinkt hard, maar dat is de enige manier om jezelf en je oom niet in de (financiële en lichamelijke) problemen te brengen. Lees in de link wanneer je toch een gezamenlijke huishouding voert en hoe je dit kunt voorkomen.