Kan mijn ex zich mijn kat toe-eigenen door te dreigen met rechtsbijstand erachter te zetten.

Ik ben in januari bij mijn ex weggegaan en heb al mijn spullen meegenomen, behalve niet mijn kat....die mocht ik van hem niet meenemen. Ik wil mijn kat heel graag terug, maar nu zegt hij, omdat hij 4 maanden voor mijn kat gezorgt heeft, ik er geen recht meer op heb. kan hij rechtsbijstand inschakelen om mijn kan te houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was zo ooit eens De Roy van Zuijderwijn die een omgangsregeling met de hond van Margarita wilde... Zij kon aantonen dat de hond van haar was en Edwin werd dus in het ongelijk gesteld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Edwin_de_Roy_van_Zuydewijn#Omgangsregeling_hond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kat staat op mijn naam....de chip staat op mijn naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar die kon best een smak geld dokken voor dure advokaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb de sleutel nog.... maar ik wil weten, hij dreigde met rechtsbijstand erbij te halen...kan dat? heeft dat zin voor hem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet, als jij kan aantonen dat het jouw kat is, kan hij hoog en laag springen, maar die kat blijft van jou. Hou er wel rekening mee dat je wat brieven met ferme taal van advocaten kunt ontvangen. Niets van aantrekken, en laat je er vooral niet bang door maken. Dreigen met rechtzaken doen advocaten vooral in de hoop dat de wederpartij toegeeft. Dat wil niet zeggen dat ze juridisch sterker staan, vaak in tegendeel.

Het beste antwoord

Natuurlijk kan hij zijn rechtsbijstand aanspreken, maar een kat is voor de wet gewoon een stuk eigendom, net als je andere spullen.

Als je kunt aantonen dat de kat van jou is, is de kat gewoon van jou. Je hebt de kat nu niet, maar dat is niet omdat je er afstand van hebt gedaan, maar omdat je hem niet mee mocht nemen van je ex. Als jouw auto vier maanden in mijn garage staat, wordt hij ook niet automatisch van mij, hoe vaak ik hem ook was. Voor de wet werkt het met een kat net zo.

Wat is er trouwens in die tussenliggende vier maanden gebeurd? Ik kan me niet voorstellen dat mijn kat vier maanden lang tegen mijn zin bij iemand anders zou leven, en ik geen actie zou hebben ondernomen om haar terug te krijgen. Of überhaupt dat ik me zou laten tegenhouden haar bij vertrek mee te nemen omdat het van de ander niet 'mag'.

Ik heb het idee dat we nu niet het hele verhaal weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel geprobeert om mijn kat terug te krijgen, maar mijn ex is heel erg agressief en gevaarlijk. Hij heeft mij al eens de keel dichtgeknepen om iets lulligs. Ik wil mijn kat terug gaan halen en dan iemand meenemen voor als het uir de hand loopt. Mijn ex dreigt met rechtsbijstand... en daarom wil ik nu weten of hij het dan wint.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan wint hij het absoluut niet. Zoals ik al zei, dit is juridisch gezien net zoiets als wanneer hij jou je auto, die op jouw naam, maar in zijn garage staat, niet mee zou willen geven met het argument dat hij je auto zo vaak heeft gewassen dat hij er nu recht op heeft. Totale kolder dus. Je ex heeft geen poot om op te staan. Zijn rechtsbijstandadvocaat kan je hoogstens wat onaangename brieven sturen, maar je kat is aantoonbaar (via de chip) jouw eigendom. Ga snel je gegijzelde kat redden! Wees wel voorzichtig, ik zou erheen gaan als hij niet thuis is. Van iemand die zo agressief is, weet je niet wat hij doet als je met iemand met spierballen op de stoep staat. En dan denk ik vooral aan de veiligheid van je kat, die dan nog samen met je ex binnen zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hoe dan ook mijn kat daar weghalen. Hij heeft (toen ik mijn kat net had) mijn kat mishandeld en ik weet niet wat hij er nu mee uitvreet. Hij beweerd nu ineens van die kat te houden. Toen wij 6 jaar geleden net samen waren had hij een hond....een witte herder die hij regelmatig mishandelde. Omdat de hond af en toe piepte sloeg hij zo hard op zijn neus dat het bloed eruit spoot. Ik heb er toen voor gezort dat hij die hond heeft weggedaan...uit veiligheid voor de hond. Dank je wel voor de tips ik ga mijn kat redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes! En denk erom, laat je niet (meer) intimideren! Niet door hem, en niet door een eventuele advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, en dat zou zelfs gelden als hij wél met succes zou kunnen procederen. Liever de kat laten onderduiken op een veilig adres dan hem daar te laten. Doe het snel, doe het veilig en zorg voor back-up.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je dat ze bij het gerecht geen poot heeft om op te staan? Dit is een simpele kwestie van eigendomsrecht; de kat is van haar. En een béétje begrip zou heus niet erg zijn, SterreHemel. Het heeft haar zélf ook zes jaar gekost om weg te komen van zo'n gewelddadige kerel. Is het ooit bij je opgekomen dat ze báng is? En waarschijnlijk nog terecht ook? Het is wel héél gemakkelijk oordelen van achter je veilige toetsenbord, vind je ook niet? Ik roep trouwens ook regelmatig tegen mensen op GV dat ze ergens aangifte van moeten doen, maar in dit geval doe ik dat bewust niet. Als ze het op die manier speelt, haalt de politie echt niet meteen die kat bij haar ex weg. Nee, dan wordt er een onderzoek ingesteld, terwijl de kat voorlopig bij hem blijft zitten. De ex wordt van dat onderzoek op de hoogte gesteld. Meneer weet dan dat zijn laatste poging om Moros dwars te zitten ten einde loopt, en zou heel goed kunnen besluiten zich van het 'probleem' (dus de kat) te ontdoen. En niet door hem netjes terug te geven. "Ach, meneer agent, als ik had geweten dat ze haar kat nog wilde, had ik hem natuurlijk meteen terug gegeven. Ik vind het wat ver gaan dat ze daarvoor de politie denkt nodig te hebben. Waar de kat is? Tja, meneer agent, het is heel verdrietig, maar die is net overreden door een honkbalkn... eh... een auto, overreden door een auto."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ heeft gelijk....ik heb er 6 jaar over gedaan om bij hem weg te komen....wilde al eerder weg, maar toen heeft hij me tegengehouden. Mijn ex is een agressieve, gevaarlijke gek die graag macht wil hebben. Ik heb mijn kat zeer zeker niet vrijwillig achtergelaten. Hij heeft het daar gehouden om mij in zijn macht te houden. Zolang hij mijn kat heeft, kan ik niks doen. Maar ik heb al een aantal mensen geregelt die maandag met mij mee gaan om mijn kat te halen. Al moet ik zijn hele voordeur eruit slopen...mijn kat gaat mee met mij. SuzyQ: het is inderdaad zo'n gek die mijn kat wat aandoet als ik naar de politie ga. Hij zei altijd al dat hij hoopte dat als mijn kat buiten was, hij overreden zou worden.
Ik neem mijn kat mee en hij krijgt helemaal geen vergoeding voor die 4 maanden, had maar mij mijn kat mee moeten geven!

Andere antwoorden (4)

Ik zou zeggen. laat hem maar rechtsbijstand inschakelen, dan hoef jij het niet te doen! Het is jouw kat en blijft jouw kat, je kunt dit bewijzen doordat hij op jouw naam staat.
De rechter zal dus moeten beslissen dat de kat naar de rechtmatige eigenaar terug moet gaan. Mits hij kan aantonen dat jij het dier nooit goed verzogd hebt. Jij zult alleen de onkosten van de verzorging die je ex heeft moeten maken vergoeden. Om zeker te zijn van je zaak kun je altijd gratis juridische vragen stellen bij bijv.www. jurofoon.nl. Je betaalt alleen de tel.gesprekskosten.
amc
13 jaar geleden
Hij kan er natuurlijk mee dreigen, maar volgens mij heeft hij nauwelijks kans.
Punt een zeg je dat de chip op jouw naam staat, dus is het duidelijk dat het beest van jou is.
Punt twee denk ik niet dat hij een advokaat kan vinden die gratis (pro deo) wil procederen om een kat.
Ook als hij een goede rechtsbijstandverzekering heeft,
zal hij in dit geval niet ver komen.

Wil je het zeker weten, kun je beter even mailen of bellen met het Juridisch Loket. 0900-8020 (10ct/pm)
http://www.juridischloket.nl/overhetjuridischloket/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren zijn volgens de wet gewoon "zaken", zoals een bankstel of een dvd-speler. Bij een echtscheiding, beëindiging van een geregistreerd partnerschap of het verbreken van een samenwoonrelatie, moeten gezamenlijke bezittingen door de ex-partners onderling worden verdeeld.

Je stelt in een van je reacties dat de kat op jouw naam staat. Jij bent dus de rechtmatige eigenaar van de kat.
De kat is dus geen gezamenlijke bezitting maar jouw geregistreerd eigendom.

Ik vertrouw er dan ook op dat jij, bij een eventueel geschil, de zaak wint.

De rechter zal waarschijnlijk wel kijken bij wie de kat het beste af is. En of er andere belangen mee wegen. In onderstaande link staat de beschrijving van een zaak waarbij een van de partners won omdat ze aannemelijk kon maken dat haar kinderen ziek werden van het gemis van het huisdier.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als die kat aantoonbaar van jou is, dan behoor je die terug te krijgen. Wel kan je ex een vergoeding vragen voor het onderhoud in de achterliggende maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ze heeft de kat daar toch niet vrijwillig achtergelaten? Als ik ga joyriden in jouw auto, kan ik jou toch ook niet vragen om een vergoeding van de benzine die ik onderweg heb getankt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benzine tanken is geen onderhoud, maar verbruik.
Voedsel is nodig voor het "in tand houden van het goed", in casu de kat. En, zoals je zelf zegt, waarom is die kat 4 maanden bij ex gebleven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inmiddels al verklaard in de reacties, Moros heeft haar kat niet vrijwillig daar gelaten.