Naar de politie vanwege ID-kaart vriend in mijn portemonnee die ik vervolgens ben verloren, wat nu?

Hallo allemaal,

Bij het uitgaan bewaar ik vaak de ID-kaart van een vriend van me, omdat hij alleen een losse ID-kaart en cash meeneemt. Het probleem is dat die ID-kaart als gestolen/vermist staat opgegeven, omdat hij hem een keer is kwijtgeraakt (met daarbij zijn hele portemonnee). Dit was nodig om een nieuwe ID-kaart aan te vragen. Toen hij hem terugvond heeft hij dat niet opgegeven. Hij gebruikt hem dus tegenwoordig alleen voor uitgaan, maar officieel moet je hem inleveren als je hem hebt teruggevonden.

Ik ben vandaag mijn portemonnee (met zijn ID-kaart er in) verloren op straat, en via mijn vriends DigiD heeft de politie zijn vaders nummer gebeld. We moeten ons morgen melden bij het bureau. We weten niet zeker of zij weten dat hij twee ID-kaarten had, aangezien ze dat niet meldden bij het telefoongesprek.

De meeste van jullie zullen zeggen dat we eerlijk moeten zijn en de gevolgen moeten aanvaarden. Mijn vraag is, heeft iemand een mooi verhaaltje hierbij en/of weet iemand anders wat de gevolgen zijn?

Groetjes,

ikmoetnaardepolitiewatnu

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
8 jaar geleden
Daar zou ik me echt niet druk om maken. Zo'n probleem is het echt niet en mochten ze er naar vragen, dan gewoon vertellen wat je hier verteld hebt. Je hebt geen misdrijf begaan, hooguit zijn jullie een beetje laks geweest. De politie is nog altijd je beste vriend hoor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon de waarheid vertellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor jullie reacties! Maar is het niet erg dat hij die ongeldige ID-kaart nog steeds dus wel gebruikte?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het vervelende is dat de ID-kaart in jouw portemonnee niet van jouw is. Alleen een verdachte van een misdrijf bv. mag zwijgen en hoeft de waarheid niet te vertellen.
Voor zover ik begrijp zijn jullie geen verdachte en hebben ook geen misdrijf gepleegd.
De politie wil op het bureau van jullie samen horen hoe de vork in (aan) de steel zit.
Is de verlopen ID-kaart in de portemonnee wel van de vriend, waarom zat deze kaart in andermans portemonnee.
Vertel gewoon hoe het zit, en geen leuke verhaaltjes. Vertel alleen je eigen aandeel, laat het andere aandeel aan je vriend over.
Ook de politie heeft respect voor degenen die zo flink zijn om de waarheid te vertellen.
In ieder geval sterkte en doe oom of tante agent de hartelijke groeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! De ID-kaart zit in mijn portemonnee puur voor het gemak, van identiteitsfraude is er geen sprake aangezien we totaal niet op elkaar lijken. Het ongemakkelijke is dus dat hij een ongeldige ID-kaart gebruikte voor het uitgaan. Wordt dat als misdrijf gezien, en wat zouden daarvan de gevolgen kunnen zijn?
Ivana
8 jaar geleden
Helemaal niks. Degene die bij het uitgaan de ID-kaart controleert, zou moeten zien dat hij niet meer geldig is, maar dat is denk ik niet zo heel belangrijk zolang jullie je gewoon gedragen. Jouw angst iets verkeerds te doen duidt er al op dat je graag in de pas loopt en geen criminele fratsen in het hoofd haalt. Maak je niet druk, hier staat echt geen straf op.

Antwoorden (1)

Het vervelende is dat de ID-kaart in jouw portemonnee niet van jouw is. Alleen een verdachte van een misdrijf bv. mag zwijgen en hoeft de waarheid niet te vertellen.
Voor zover ik begrijp zijn jullie geen verdachte en hebben ook geen misdrijf gepleegd.
De politie wil op het bureau van jullie samen horen hoe de vork in (aan) de steel zit.
Is de verlopen ID-kaart in de portemonnee wel van de vriend, waarom zat deze kaart in andermans portemonnee. Dat zijn de vragen waarop de politie het antwoord wil weten.
Vertel gewoon hoe het zit, en geen leuke verhaaltjes. Vertel alleen je eigen aandeel, laat het andere aandeel aan je vriend over.
De gezegdes: "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel", en "Eerlijk duurt het langst", gelden nog steeds.
Ook de politie heeft respect voor degenen die zo flink zijn om de waarheid te vertellen.
Kop op, hou je haaks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ikmoetnaardepolitiewatnu, je vriend had moeten vertellen dat zijn oude id kaart was teruggevonden, deze teruggevonden ID-kaart had niet in andermans portemonnee moeten zitten.
Dat moet even worden uitgezocht. Zoals een rechercheur eens zei: "Het is misschien wel erg, maar ook weer niet zoooooooo erg", waarna de jongeren het bureau mochten verlaten.