Ik ga naar het buitenland verhuizen (Duitsland) maar wil mijn rijbewijs in Nederland doen. Wat is de optie ..

Als ik in Duitsland kom te wonen zegt DL dat ik ook daar voor mijn rijbewijs moet. Nu wou ik wanneer ik daarmee bezig ga tijdelijk een kamer huren in NL. Maar wanneer moet ik me inschrijven in NL. Gelijk al aan het begin van mijn rijbewijs of is dit pas relevant wanneer ik voor mijn examen ga.

Toegevoegd na 3 dagen:
Misschien is dit nog wel relevant het erbij te zetten: Ik blijf maar tijdelijk in Duitsland wonen, misschien een jaartje. En kwa rijbewijs wou ik een spoedcursus doen omdat mijn situatie geen ruimte geeft voor een lesje elke week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

"De geldigheid van een Nederlands rijbewijs bij vestiging in het buitenland. Als u in het buitenland gaat wonen is uw Nederlandse rijbewijs vaak slechts beperkt geldig. U wordt aangeraden om na vestiging contact op te nemen met de instantie die daar de rijbewijzen afgeeft. Deze kan u vertellen wat u moet doen om met een geldig rijbewijs de weg op te gaan. Voor mensen die elders in de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte wonen of gaan wonen is een aparte brochure beschikbaar, Met een geldig rijbewijs in Europa de weg op."

http://www.rijbewijs.nl/nl/hebben/hebben.asp#nederlands

Hier vind je de info van de overheid:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs?ns_campaign=Thema-Verkeer_en_vervoer&ro_adgrp=Rijbewijs_algemeen&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Brijbewijs&ns_fee=0.00

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/rijbewijs-hebben/rijbewijs-in-het-buitenland#anker-nederlands-rijbewijs-in-het-buitenland

Je kunt dus gewoon je rijbewijs hier halen, en die om laten zetten naar een Duits rijbewijs. Je kunt, als je er toch gaat wonen, misschien net zo goed je rijbewijs daar halen. In principe maakt het niets uit, als het om de papiertjes gaat, maar misschien is het voor jezelf juist handiger om vast aan het Duitse verkeer en het wegennet te wennen.
Misschien is het zelfs goedkoper om daar je rijbewijs te halen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het advies.

Andere antwoorden (1)

In Duitsland kost je rijbewijs halen gemiddeld (alles bij elkaar, van pasfoto's tot praktijkexamen) zo'n 1800 euro.

In Nederland kost je rijbewijs halen gemiddeld zo'n 1800 euro, waarbij wel wat kosten uit het Duitse overzicht niet zijn meegenomen (zoals de pasfoto's, en de in Duitsland verplichte EHBO en keuring).

Het is dus lood om oud ijzer, financieel, waarbij ik moet aantekenen dat als je niet bekend met met de Duitse bureaucratie, dat wel een hele rompslomp kan zijn.

Daarbij geldt dat je vermoedelijk de Nederlandse taal wat meer machtig bent, en het theorie-examen in Duitsland niet zo makkelijk is als in Nederland. Dat zou dus de doorslag kunnen geven. Echter : dat kan dus alleen maar als je ook in Nederland bent ingeschreven als zijnde woonachtig.

Daarbij is de hele periode relevant : alleen daar waar je ingeschreven bent kun je lessen EN examen doen. Als je dus niet in Nederland woonachtig bent (en op papier een kamer huren is natuurlijk gewoon fraude) kun je dus ook niet in Nederland lessen. Snel lessen en slagen als je een Nederlands rijbewijs wilt halen dus.