Welke mogelijkheden zijn er om te verhuizen als je een lening hebt van VEA?

Ik heb een lening afgesloten met een officiële instantie (die geld leent van de overheidsbank VEA) ongeveer 15 jaar terug, om mijn huis te renoveren. In het leningcontract staat dat ik mijn woonst gedurende 20 jaar niet mag gebruiken voor commerciële doeleinden, en ze ook niet mag verhuren.
Als ik dat wel zou doen, moet ik het leningsbedrag in één keer terug betalen.
Nu heb ik een kans op een job die ik heel leuk vind, maar de verplaatsingstijd is 1, 5 uur. Dat is natuurlijk veel te lang, dat zou betekenen dat ik 3 uur per dag onderweg ben
Een optie is dus verhuizen, alleen mag ik mijn huis niet verhuren. En een afbetaling én een huur betalen is geen optie.
Daarom zoek ik naar oplossingen, die natuurlijk wel legaal zijn. Dus stiekem verhuren is geen optie, ik zou trouwens geen moment rust hebben dan uit schrik dat ze erachter komen.
Mijn huis verkopen wil ik ook niet doen, ik heb er zoveel jaren in gewerkt en zou dan eventueel met mijn pensioen kunnen terugkeren.
Wat kan ik best doen om toch een dubbele woonkost te vermijden?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@liveisgreat, om een dubbele woonkost te vermijden lijkt mij toch de enige oplossing die zekerheid biedt, een job dichterbij zoeken.
U maakt kans op een job die u leuk vindt, maar is er garantie dat achteraf die job in werkelijkheid zo leuk is als u nu denkt?

Antwoorden (2)

Mensen in de bijstand zijn verplicht te solliciteren op elke geschikte vacature tot een reisafstand van 1,5 uur enkele reis. Er zijn heel veel mensen die elke dag een paar uur forensen. Als je dat niet wil is dat je eigen keus, maar dan zul je moeten kiezen tussen andere baan dichter bij huis, of toch huis verkopen en bij je werk gaan wonen.
Misschien is het nog een overweging om een andere vorm van vervoer te proberen. Als je kunt werken in de trein, is de reistijd al minder belangrijk. Als je gewend bent met OV te gaan kan het met de auto wel veel sneller zijn, afhankelijk van waar je woont en waar je werkt. Soms is OV juist sneller dan met de auto in de file te staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou contact kunnen opnemen met de instantie die de lening heeft verstrekt. Misschien hanteren ze na 15 jaar soepelere regels als toen jij de lening afsloot.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- De reistijd voor maximaal drie uur per dag geldt voor personen met een bijstandsuitkering in Nederland.
Maar wie zegt dat mevrouw Liveisgreat van een leefloon via het OCMW In België)moet rondkomen.
Zij zoekt een mogelijkheid om te mogen verhuizen terwijl zij een lening heeft van het VEA, het Vlaams Energie Agentschap.
Inekez1
7 jaar geleden
Het doet er niet toe van welk inkomen ze moet rondkomen. Ik reageerde op de zin dat ze 1,5 uur reistijd "natuurlijk veel te lang" vindt. In Belgie is dat misschien anders, maar in Nederland is dat zeker niet uitzonderlijk.
Maar het is inderdaad geen antwoord op haar vraag. Mijn laatste toevoeging, nl. contact opnemen met het VEA, is dat wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De regels bij verstrekking van een woonkrediet zijn niet versoepeld. Het huis is de hypothecaire waarborg. Contact opnemen hierover bij de officiële instantie heeft geen zin.
Contact opnemen met de VEA is al helemaal zinloos, zij zijn namelijk de geldverstrekker aan de bank die het woonkrediet verstrekt.
Inekez1
7 jaar geleden
Dan denk ik dat je het beste kunt hopen op net zo'n leuke job die iets meer in de buurt is. Het zou ook zuur zijn om toch het geliefde huis te verkopen voor een leuke job en dan na een jaar te ontdekken dat een andere leuke job in de buurt zou komen. Met verhuren hetzelfde, maar ik weet niet hoe dat in Belgie is geregeld met huurbescherming van de huurders. In Nederland is het al lastig toestemming te krijgen om te mogen verhuren en daarna weer lastig om je huurders eruit te krijgen als je er zelf weer wil gaan wonen.
liveisgreat
7 jaar geleden
Ik heb helemaal geen bijstandsuitkering... ik werk. Dus ik ben helemaal niet verplicht om van job te veranderen. Ik werk nu op 1 km van mijn huis maar heb zo mijn redenen om een andere job te zoeken...
Verhuren mag sowieso niet ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Liveisgreat, weet ik toch ::)) U hebt zelfs een hele drukke job en drie uur reizen per dag is niet niks.
Uw woonkrediet diende voor de financiering van de renovatie van een onroerend goed, voornamelijk bestemd voor privégebruik. Het is een krediet op lange termijn, dat altijd samengaat met een hypothecaire waarborg, in uw geval uw huidige woning.

Die looptijd kan variëren van 1 tot 25 jaar. Het kan dus zijn dat u nog een looptijd hebt van 2/5 deel van het fiscaal aftrekbare kapitaal.
Ik ken uw financiële toestand niet, maar u zou kunnen overwegen het woonkrediet volledig vervroegd af te lossen. De notaris rekent wel een zogenaamde wederbeleggingsvergoeding. Die vergoeding komt meestal overeen met drie maanden
interesten, berekend op het vervroegd terugbetaalde kapitaal. Ook het ereloon en de registratierechten in het Gewest Gent zijn niet gering.
Als u zelf te weinig spaargeld hebt om het gehele restant van het woonkrediet vervroegd af te lossen en uw huis wilt behouden is de enige oplossing onderhands lenen. Onderhandse lening is een lening aangaan met een andere partij dan de bank, waarbij partijen rechtstreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van de lening.
Het is uw goed recht de reistijd van drie uur per dag te veel te vinden, daar kunnen diverse valide redenen voor zijn. Als u geen enkele mogelijkheid hebt om het woonkrediet in één keer af te lossen kunt u alleen nog overwegen de job te laten schieten of de reistijd voor lief te nemen, maar dat heeft u zelf al bedacht.

Toegevoegd na 4 minuten:
U zou de aflossingen van de onderhandse lening eventueel kunnen compenseren met het verhuuropbrengst van de woning.