Mag je een woonhuis binnengaan als er op dat adres een bedrijf is gevestigd?

Op een woonadres is bij de kvk en de andere instanties een bedrijf geregistreerd. Het gaat om een eenmanszaak. Mag ik daar dan gewoon binnenlopen als klant als het duidelijk een woning is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, een bedrijf is geen openbaar gebouw of terrein waar iedereen zomaar binnen en buiten kan lopen. Het woonhuis waarin de eenmanszaak is gevestigd is eigendom van de eenmanszaak. Als jij ongewenst het huis binnentreedt dan kan de eigenaar klacht tegen je indienen voor inbraak.

Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom mensen dan zomaar een supermarkt binnen en buiten kunnen lopen. De voornaamste reden is natuurlijk om te verkopen en hoe meer klanten, hoe groter de kans bestaat dat iets verkocht wordt. Als jij echter iets uitspookt dan kan het winkelpersoon je legaal aan de deur zetten. Je hebt nooit het recht om privé eigendom te betreden, dat geldt dus ook voor handelszaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inbraak is het alleen als je je toegang verschaft door braak. Dus als je een deur, raam etc. forceert. Anders is het insluiping of huisvredebreuk.