mag een agent bekeuren als hij van een collega hoort dat je volgens die collega een overtreding begaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, een agent moet je op heterdaad betrappen. Indien die collega bewijs in vorm van foto of film heeft kan hij het hooguit deponeren bij justitie. Maar er moet wel heel wat aan de hand zijn, eer die er aandacht aan besteden.

Toegevoegd na 52 minuten:
De vraag was niet van ZIJN collega....

Maar als die collega een collega van de agent is, dan mag het wel. Dit gebeurd ook gewoon met zonder gordel rijden.
Op de ene hoek staat dan een agent in burger, die dan zijn collega een straat verder portofoont dat een betreffende bestuurder, zonder gordel reed. Snel gordel omdoen is dan kansloos.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan wel op voorwaarde dat beide agenten het proces verbaal ondertekenen. Het is dus zaak om via een WOB-verzoek de stukken op te vragen zodat je dit kunt controleren. Je kunt op flitsservice.nl meer informatie vinden. Op het forum zijn de leden in het algemeen behulpzaam bij het aangeven wat je moet opvragen en hoe je dat het beste kunt doen.
Ja, dat kan wel. Als een agent verder op in de straat staat, en gezien geeft dat hij een telefoon in zijn hand had. Dan mag de desbetreffende agent die hem een stopteken geeft een verbaal gegeven. Maar dan als tweede verbalisant en de gene die het gezien heeft staat als tweede verbalisant.