Kan je een in Zwitserland opgelegde voorwaardelijke straf in nederland uitzitten?

Mijn vraag is mijn vriend is in zwitserland veroordeeld voor 3jaar waarvan 16 maanden gevangenis straf en 20 maanden voorwaardelijk. Is hij na 16 maanden echt vrij en mag hij dan na nederland
Of Moet hij die 20 maanden woorwaardelijk is zwitserland blijven?

Toegevoegd na 8 minuten:
O ja nog 1 ding Als hij na nederland mag tellen de 20 maanden dan ook in nederland of alleen in het land waar de straf is opgelegd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (1)

Dat uw vriend een gedeelte van de straf in Zwitserland heeft uitgezeten kan betekenen dat er geen verzoek is ingediend door de gedetineerde om in aanmerking te komen voor detentie in Nederland.
De omzettingsprocedure is er speciaal voor om het mogelijk te maken dat het buitenlandse vonnis in Nederland ten uitvoer kan worden gelegd. Hiervoor dient dat vonnis naar Nederlands recht te worden omgezet waarbij de Nederlandse strafopvattingen het uitgangspunt vormen.

Dit alles wordt geregeld binnen de Europese Unie in de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging vrijheidsbenemende en voorwaardelijke sancties (WETS) waarmee Nederland een overeenkomst heeft.
Als uw vriend na zestien maanden detentie de gevangenis mag verlaten zal er waarschijnlijk een uitzettingsprocedure door Zwitserland gestart worden en geldt de voorwaardelijke straf ook bij terugkomst in Nederland. De vonnissen van gevangenisstraffen, andere vrijheidsbenemende straffen en maatregelen worden uitgewisseld. Dit geldt ook voor de bijzondere voorwaarden en toezichtmaatregelen die aan voorwaardelijke straffen zijn gekoppeld.
Als het vonnis in Zwitserland zestien maanden en twintig maanden voorwaardelijk is, geldt de voorwaardelijke straf met alle voorwaarden daaraan verbonden ook bij terugkomst in Nederland.

Het gaat hier dus om nog twintig maanden voorwaardelijk en niet om vervroegde invrijheidsstelling.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft een speciale informatielijn voor de inlichtingen over het toepassen van de WETS. Het nummer is 088 0725963.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dnk u voor het bericht
Nog 1 vraag heb te horen gekregen dat de procureur nog appél kan aan vragen
Welke trmijn staat daar voor in
zwitserland ?
Groetjes
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is de uitspraak nog maar zo kort geleden? In appèl gaan, hoger beroep, is meestal binnen tien dagen na een gerechtelijk vonnis in eerste aanleg.