Iets uit de prullenbak hallen uit een supermarkt is dat stelen?

De prullen bak staat voorbij de kassa maar nog wel in de zaak

een jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
LeonardN
een jaar geleden
Zelfs een container buiten, maar op afgesloten terrein:
https://www.bd.nl/uden/uit-container-halen-van-weggegooid-eten-is-ook-diefstal-zegt-rechter-maar-hij-legt-geen-straf-op~a5167bbd/
Pieterke
een jaar geleden
Ja, dat valt onder stelen want die prullenbak is van de supermarkt, dus de inhoud ook.

Antwoorden (2)

Ja, strikt genomen is dat stelen. De inhoud van de prullenbak is niet van jou, maar (afhankelijk van de situatie) van de supermarkt of van het afvalbedrijf.
tinus1969
een jaar geleden
Dat is strikt genomen geen stelen of diefstal. Als duidelijk is dat iemand afstand gedaan heeft van eigendom door het in de prullenbak te gooien ontneem je niet wederrechtelijk iemands bezit.
Dat de prullenbak zelf in en van de supermarkt is maakt dat niet anders tenzij je prullenbak meeneemt. Er is sprake van natrekking of iets dergelijks en niets van wat van klanten zelf is geweest wordt spontaan eigendom van winkel.

Als je doelt op afgekeurde levensmiddelen die door supermarkt daarvoor in ee aparte afvalcontainer stopt is weer iets anders
Schrijffout moet natuurlijk Geen natrekking zijn
Toegevoegd op 26 november 2022 09:20: tekst
erotisi
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
De inhoud vd prullenbak is van het afvalbedrijf
LeonardN
een jaar geleden
De rechter lijkt daar anders over te denken:
https://www.bd.nl/uden/uit-container-halen-van-weggegooid-eten-is-ook-diefstal-zegt-rechter-maar-hij-legt-geen-straf-op~a5167bbd/
erotisi
een jaar geleden
Tinus, alleen nadat de supermarkt het afval zelf toe eigent is het van de supermarkt. Daarvoor is het eigendomloos en kan het dmv bezitneming eigendom worden van de vinder.
Leonard. Dat geval ziet op spullen die van supermarkt was waarbij de container ook nog eens niet direct toegankelijk was, waarbij beslist is dat van de goederen geen afstand is gedaan. Daar ga ik ic niet vanuit gezien de beschrijving.
tinus1969
een jaar geleden
Afval is nooit eigendomloos geweest. In de afvalbak gooien is ene vorm van overdracht.
erotisi
een jaar geleden
Aan wie dan? De eigenaar van de prullenbak zul je dan zeggen. Maar die prullenbak staat daar niet als een soort inzamelbak voor een goed doel of zoiets. Als het duidelijk is dat het een prullenbak is geeft de winkel daarmee aan dat je daar je prullen in kwijt kunt niet dat je dat doneert aan de winkel. Het eruit halen is dus niet stelen.
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi, dat die afvalbaj geen inzamelbak is voor een goed doel, doet er niet toe. Iets in een afvalbak gooien is eigendomsoverdracht. Of een supermarkt het in de praktijk erg vindt als je er iets uit haalt, is een ander verhaal.
erotisi
een jaar geleden
Voor eigendomsoverdracht is een geldige titel / overeenkomst nodig. Dat lijkt me niet aanwezig bij het deponeren in een prullenbak.