Mijn man drinkt veel en gaat dan ook nog auto rijden. Als hij nu brokken maakt zal de verzekering niets vergoeden.of wel?

Ik heb 30.000 euro letselschadegeld gekregen die ik vast heb laten zetten. Ben zo bang dat ik dit kwijt raaak. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Hoe kan ik dit geld veilig stellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Pak zijn autosleutel af, geef 'm taxigeld mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol slot laten instaleren.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bent wel bang dat jij jouw vastgezette geld zult kwijtraken, maar je bent niet bang dat een onschuldig persoon een kind zal kwijtraken???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk speeld dit ook mee...zeg hem steeds als hij iemand aanrijd, wat dan? Hij zegt dat gebeurd niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bel zelf de politie als hij met te veel op de deur uit gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
scheiden?
redhouse
10 jaar geleden
Begrijp het , het blijft je man maar zorg dat je niet meer op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent.Als hij kapot gaat betekent het niet dat jij ook kapot moet , jij bent in principe niet schuldig aan je mans gedrag ,
redhouse
10 jaar geleden
aaii huwelijkse voorwaarden juist wel doen ... sorry foutje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet er even bij vermelden dat hij mantelzorger is bij iemand die veel pijn heeft en met deze man is het drinken begonnen.Het zijn 3 straten van ons vandaan. Hij zou het kunnen lopen!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is geen reden om te beginnen met drinken,de enige reden om te drinken is echter je eigen besluit.
Poet
10 jaar geleden
Ik denk niet dat je op deze leeftijd nog veel gaat veranderen aan zijn gedrag. Maar je kunt wel zorgen dat jouw eigendom afgezonderd is en dat is waarschijnlijk voor hem ook nog het beste als er inderdaad ooit iets gebeurt. Daartoe zou ik even langs een notaris gaan en vragen hoe dit te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste zou ik je er willen op wijzen dat dit strafbaar is.
Ten tweede als die zatte kl..... brokken maakt trekt je verzekering gegarandeerd bij jou aan de bel om alle kosten op jullie te verhalen.
En ten derde hoop ik dat hij geen moord op zijn geweten krijgt en een onschuldige persoon (man, vrouw, kind of een combinatie hiervan) doodt, want de schade die hij dan veroorzaakt is niet terug te betalen met geld. Neem dit maar van mij aan want ik spreek uit ervaring. Ik ben op deze wijze 31 jaar geleden mijn toenmalige verloofde en ongeboren kind kwijtgeraakt. En geloof mij dit maakt een zeer diepe wonde, die wonde kan wel genezen maar het laat een heel lelijk litteken achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat het een vreselijk moeilijke situatie voor jou is, maar het is zeer waarschijnlijk dat hij vroeger of later iemand aanrijdt. Daarom moet je nu wat gaan doen, want jij kan niet zorgen dat hij niet teveel drinkt, maar jij kan wel zorgen dat hij niemand dood kan rijden (of althans de kans erop verminderen).
Installeer een alcoholslot of bel de politie op het moment dat hij met teveel op achter het stuur zit. Het is jammer voor hem als hij dat niet leuk vindt, maar hij heeft niet het recht om andermans levens in gevaar te brengen!
En ik garandeer je, als je nu niks doet en hij rijdt straks iemand dood, dan zal jij de rest van je leven je schuldig blijven voelen omdat jij niet ingegrepen hebt toen het kon.
Ik snap dat het heel moeilijk is, maar jij hebt nu de kans om onschuldige levens te redden, dus wees asjeblieft een held en zoek een manier om te zorgen dat hij niet meer kan rijden als hij teveel gedronken heeft.
Bel anders eens met de politie (niet 112 maar het plaatselijke telefoonnummer) om hen te vragen hoe je dit het beste aan kan pakken.
Ik snap dat je man dit misschien helemaal niet leuk zal vinden, maar uiteindelijk doe je hem een heel grote dienst hiermee, want je redt hiermee ook zíjn leven, want de kans is zeer aanwezig dat hij zichzelf doodrijdt, of de rest van zijn leven moet worstelen met het leed dat hij iemand anders aangedaan heeft.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het landelijke nummer voor niet-urgente politie-zaken is 0900-8844 (0900-TUIG). Je wordt dan doorverbonden met het bureau in jouw buurt. Als je wat laagdrempeliger wilt beginnen, kun je op het politiebureau (of thuis, net wat je wilt) een informele afspraak maken met de wijkagent. Als je niet weet wie jouw wijkagent is, kun je dat vragen via bovenstaand nummer, of je kunt het opzoeken in het huis-aan-huis-blaadje van jouw wijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nadat iedereen met het opgestoken vingertje heeft gereageerd, heb ik alleen de vraag:
Hebt u kinderen en/of kleinkinderen ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben geen kinderen 3 miskramen 17x KI en een vroegeboorte van bijna 7 maanden. En in de loop der jaren meerdere hondjes verloren waar ik mee gewerkt heb. Alles komt weer boven..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanaf 1 januari 2012 eindigt de gemeenschap zodra de echtscheidingsprocedure van start gaat. Vanaf het moment dat het verzoekschrift tot echtscheiding wordt ingediend, blijft alles wat men daarna aan vermogen of schulden verwerft dus privé. De echtgenoten zijn dan niet langer (hoofdelijk) aansprakelijk voor schulden die de andere echtgenoot aangaat nadat het verzoek tot echtscheiding is ingediend.
Scheiden tussen tafel en bed is ook nog mogelijk, maar onder één dak leven met iemand die dit nverantwoordelijke gedrag vertoont en geen nut inziet dit te veranderen is hel zwaar. Ik begrijp heel goed dat u veel verdriet hebt. Natuurlijk wordt u helemaal wanhopig als u aan de toekomst denkt, omdat u als het vreselijk mis gaat, geen kant op kunt.
Ik wens u alle sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was het alleen letselschade of was het letselschade inclusief smartegeld ? Het bedrag hebt u vast en zeker ook niet gekregen omdat u zich bezeerd zou hebben bij het bloemengieten. U hebt dus al veel ellende achter de rug.
Nogmaals, ik wens u veel sterkte en wijsheid.

Antwoorden (3)

De verzekering zal schade wel betalen, maar dit wel op hem verhalen, hij zal het betaalde bedrag dus terug moeten betalen als hij een ongeval of schade veroorzaakt. Als dit mocht gebeuren dan ontkom jij er niet aan (tenzij hij een berg geld heeft) om medeverantwoordelijk te zijn, is er te weinig bij hem te halen, dan wordt jij de dupe. Het is dus verstandig voorzorgmaatregelen te treffen, dat het niet zover komt dat hij een ongeval veroorzaakt. Rij hem zelf heen en terug (of alleen terug) van zijn bestemming. Als dat niet mogelijk is, laat hem met het openbaar vervoer gaan. Maar ook het alcoholslot is een oplossing. Zorg in ieder geval dat hij niet meer kan rijden als hij gedronken heeft, het is goedkoper hem regelmatig in een voordelig hotelletje te laten slapen, of een taxi te laten nemen, dan de ellende die je boven het hoofd hangt na een ongeval (denk ook aan de eventueel betrokken familie, van jullie en diegene die ongewild slachtoffer is van zijn drankmisbruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij sla jij een stukje vraag over. Te weten: Ik heb 30.000 euro letselschadegeld gekregen die ik vast heb laten zetten. Ben zo bang dat ik dit kwijt raaak. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Hoe kan ik dit geld veilig stellen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ons huwelijk is al meer gebeurd, waardoor ik de dupe werd. Ik wil gewoon niet meer opkomen voor zijn onverschilligheid en onverantwoordelijkheid. Hij word 66 en ik 62.Heb enige huisdieren en kan geen woonruimte krijgen met 7 honden!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe hou je het vol?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geen stukje vraag overgeslagen, je kunt dat geld niet veilig stellen, de enige manier is door deze ellende te voorkomen en te stoppen. Vreselijk voor je dat dit gebeurd. Zet alles op alles om te voorkomen dat hij gaat rijden met alcohol op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat stukje mis ik dus in jouw antwoord en verder denk ik dat het haar keuze is om in zo'n "vreselijke situatie" haar relatie te continueren.
Vandaag is het alcohol en morgen een blowtje en overmorgen een snuifje. Uiteindelijk bepaalt de vraagstelster de grens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat jij mijn reactie verkeerd begrepen hebt, natuurlijk moet ze haar eigen keuzes maken, maar het is wel verstandig (voor haar zelf) dat ze haar man tegenhoudt met een borrel op achter het stuur te kruipen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je jouw reactie aan je antwoord had gekoppeld had ik het misschien wel begrepen. Soms ben ik kritisch. Dat weet ik ook!
Heb ook geen waarde-duimpje gegeven. Resumerend begrijp ik dat zij haar geld wil veiligstellen omdat zij (getrouwd in gemeenschap van goederen) ook financieel gezien moet bijdragen. Hier zou ik met mijn vrouw niet mee klaarkomen. Ook na 41 jaar huwelijk weet ik zeker wat zij voor keuze zou maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor alle duidelijkheid. Het is zo gegroeid. Het draaid niet om het geld.Het draaid om mijn hondjes!!!
Heb hem dit ook gezegt.En er staat geen alcohol meer in mijn huis.
Hij dronk ook niet dagelijks! Door alle antwoorden heb ik de knoop doorgehakt.En ik heb de politie ingelicht.
Die 30.000 euro hebben niets met het geval uit te staan. Als je een claim aan je broek krijgt, die best in de tonnen kan lopen, dan moet je die betalen. Of je dat geld nu wel of niet hebt. Het wordt je heus niet kwijtgescholden als je arm bent.
10 jaar geleden
Bij schade zal je man aansprakelijk worden gesteld. Al het geen in de huwelijksgemeenschap valt kan worden geclaimd. Overigens zou ik me meer zorgen maken om degene die hij kan doodrijden dan om die 30.000 euro.
Tip de politie anoniem wanneer hij dronken in zijn auto stapt. Ze pakken hem wel op.
Daar gaat hij na een paar keer flink voor brommen, maar dat spaart dan hopelijk levens. Als je het niet doet, en weet dat je man dronken gaat rijden, zonder dat je iets onderneemt, dan ben je medeplichtig, omdat je het had kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dronken een auto besturen is een misdrijf, dus zou je er medeplichtig aan kunnen zijn, ware het niet dat er sprake moet zijn van opzet. Artikel 48
Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf.