Mag de gemeente boetes geven zonder wettelijke grond?

In dit geval vraag ik het mij af vanwege het dreigen met boetes door de gemeente Tilburg vanwege het afval niet goed scheiden door burgers.
Burgers zijn niet wettelijk verplicht om afval te scheiden, maar indien je het niet goed genoeg doet, "moet" je een boete betalen en wordt de container niet leeg gemaakt. hier maak ik me zorgen over, want soms komt er wat plastic mee in de rest-aval kant.
Stel dat ze nou een boete geven... Ben ik dan verplicht om dat te betalen?
Bron: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/01/klikonazis_013.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Ja, onder een voorwaarde: als dat niet-scheiden van afval in de afvalstoffenverordening van de gemeente expliciet wordt genoemd als een overtreding die een strafbaar feit oplevert.

In artikel 10.23 van de Wet Milieubeheer staat:
1. De gemeenteraad stelt in het belang van de bescherming van het milieu een afvalstoffenverordening vast.

De strafbaarstelling van artikel 10.23 uit de Wet milieubeheer over de gemeentelijke afvalstoffenverordening is geregeld in de Wet op de economische delicten (Wed).
In die Wet economische delicten staat onder 1a, ten derde:
"overtredingen van voorschriften, gesteld bij of krachtens: (...)
de Wet milieubeheer, de artikelen 10.23 – voor zover aangeduid als strafbare feiten – , (...)"

Om dat niet scheiden van afval strafbaar te kunnen stellen, moet in de afvalstoffenverordening van de gemeente expliciet staan welke overtredingen een strafbaar feit opleveren. Als dat gebeurt, dan is overtreding van zo'n voorschrift een economisch delict (in de zin van artikel 1a, onder 3º Wed.)
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Als ze je een boete willen geven zullen ze het betreffende wetsartikel er bij moeten zetten. Doet de politie ook.
9 jaar geleden
Uiteraard mag een gemeente geen boetes opleggen zonder wettelijke grond maar in jouw geval is die er wel degelijk: artikel 9 lid 1 van de Afvalstoffenverordening van Tilburg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Geenstijl zit dus fout. De gemeente Tiburg heeft een afvalstoffenverordening, en die vemeldt dus keurig in art 9 lid 1: "Het is verboden om de categorieën huishoudelijke afvalstoffen zoals bepaald in artikel 3, eerste lid, anders dan afzonderlijk ter inzameling aan te bieden, met uitzondering van hetgeen is bepaald in artikel 3 lid 3."
Let op dat 'het is verboden aan te bieden': aanbieden betekent hier: als burger aan de straat zetten.
Computoon
9 jaar geleden
Heb ik ook gelezen. Ik mis echter in die bepaling het gevolg van het overtreden van het verbod. Zou er geen bepaling bij moeten staan als: "Overtreding van dit verbod wordt bestraft met een geldboete uit de (...) categorie"?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Je (Computoon) geeft precies aan hoe de strafbaarheidsstelling van overtreding van de afvalstoffenverordening is geregeld. Over de hoogte van de straf laat het bestuursrecht zich niet rechtstreeks uit. De sanctie moet in verhouding staan tot de ernst van de overtreding en dat kan door de bestuursrechter getoetst worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bestuursrechter moet zijn politierechter.