Mag een bedrijf zomaar zeggen dat iets een producteigenschap is?

Mijn auto heeft veel last van inhouden op lage snelheid.
PSA (Peugeot) zegt dat dit komt door een producteigenschap.
Het lijkt mij niet dat ze het simpelweg hierbij kunnen laten..
Van een auto hoef ik namelijk niet te verwachten dat hij inhoud en gaat trillen op lage snelheid.

Zie bericht PSA als bijlage

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

Ja, als jouw klacht een normaal gevolg is van het gebruik van jouw auto, dan mag de garage 'zomaar' zeggen dat dat een producteigenschap is.

Een normale producteigenschap van een benzine auto is onder andere dat die gaat trillen als de motor te lage toeren maakt bij belasting. Als jij de gewoonte hebt om naar een hogere versnelling te schakelen bij 1800-2000 toeren/min dan is dat gewoon te snel. Een dieselauto kun je schakelen rond de 2000 toeren, een benzine auto moet je meer toeren laten maken, rond de 2300-2500, afhankelijk van de auto, type motor en ouderdom (een spiksplinternieuw motorblok loopt soepeler dan een blok van 20 jaar oud).
Inekez1
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
En dan te denken dat ik op de motor pas schakel rond de 10.000 toeren.. :x
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je bericht.
Het betreft echter een relatief nieuwe auto (2014) met schakelindicator.
Wanneer de auto gaat trillen dan zit die volgens deze indicator in de juiste versnelling.
Zou ik terugschakelen dan brand er continu een lampje dat ik naar een hogere versnelling moet..
Het betreft overigens niet het normale trillen wat je voelt als je te weinig toeren maakt en dat de motor op het punt staat uit te vallen maar het is echt om de 3 seconde een soort bonk wat je voelt.
Inekez1
6 jaar geleden
"Het betreft overigens niet het normale trillen wat je voelt als je te weinig toeren maakt en dat de motor op het punt staat uit te vallen maar het is echt om de 3 seconde een soort bonk wat je voelt."
Dan zul je bij de garage je klacht anders moeten omschrijven. Zoals je klacht nu omschreven is, heb je last van inhouden en/of trillende motor bij lage toerentallen. Dat is iets heel anders dan om de 3 seconden een bonk horen of voelen.