Welke straf staat er op het beginnen van een revolutie in NL?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
LeonardN
6 jaar geleden
Wellicht valt er een beter antwoord te geven als je een specifiekere vraag stelt. Revolutie kan van alles zijn. Kan je een scenario schetsen?

Antwoorden (2)

Geen. Als jij morgen een idee bedenkt dat de huidige politieke structuur zodanig op zijn kop zet dat je van een revolutie kan spreken zonder dat je daarbij geweld gebruikt omdat idee te bewerkstelligen dan staat daar geen straf op.
LeonardN
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
En als je het wèl gewelddadig doet, zal er vast straf op staan, maar hangt het er vanaf of je revolutie slaagt of niet of je die straf ook daadwerkelijk krijgt ...
Levenslang.
Het wetboek van strafrecht artikel 92-95a definieert diverse misdaden (oa aanslag tegen koning, en regeringsvorm) die allen levenslang als maximale straf hebben. Op de bijbehorende samenzwering (art 96) staat maximaal 10 jaar.
tinus1969
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
-Min
Revolutie kan van alles zijn, het hoeft niet direct een onwettige staatsgreep in te houden en al helemaal niet een aanslag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutie
tinus1969
6 jaar geleden
@LeonardN, lees het WvS eerst eens. Dat zegt in artikel 94 duidelijk genoeg: "De aanslag ondernomen met het oogmerk om de grondwettige regeringsvorm (..) te vernietigen of op onwettige wijze te veranderen." Dat is breed gesteld, en (zie Wikipedia en artikel 79 WvS) aanslag moet je hier lezen als 'poging'.
Gezien de manier waarop de vraag is gesteld, is het logisch om het antwoord te focussen op 'ongrondwettelijke' veranderingen.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik ontken niet wat er in het WvS staat. Ik zeg dat een revolutie niet per se onwettig hoeft te zijn. Wat nog ruimer is gedefinieerd dan het strafboek is de term revolutie. Daar waar ze samenvallen kan je beter spreken over de term die dan van toepassing is. De vraag is zoals zovaak niet handig. Maar dat maakt je antwoord niet goed. https://www.ad.nl/politiek/amsterdam-maakt-zich-op-voor-nieuwe-revolutie~a2faf1e2/ "Snel, bel de politie".