Mag je, als je denkt dat jouw auteursrecht geschonden wordt, zelf een factuur sturen?

Dus, stel, ik zet mijn tekst en mijn gemaakte foto's op mijn site en zet er duidelijk bij dat hier auteursrecht op staat, mag ik dan gewoon een factuur sturen als ik mijn teksten/foto's op een andere site vind of hoe mag ik dat handhaven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan natuurlijk voordat je direct een persoon voor een groot bedrag aanklaagt eerst een verzoek tot het verwijderen van de content sturen met een factuur van een niet al te groot bedrag. (Met inleidende brief) (<100€). Indien de auteursrechtschender niet binnen het door jouw gestelde (redelijke tijdsperiode) betaald heeft en de content verwijderd heeft, dat het bedrag dan omhoog gaat. Lijkt mij een fatsoenlijke manier van je auteursrecht handhaven.

Het beste antwoord

Volgens de wet mag u zelf factureren. Hierin wordt duidelijk de vermelding gemaakt dat de rechthebbende of zijn wettelijk vertegenwoordiger dit mogen doen.

In de factuur moet u wijzen op wat er exact gekopieerd is en waarom u de eigendomshouder bent.
Hierbij helpen datum van de gepubliceerde tekst en datum en locatie van de gemaakte foto.

Meestal reageren kleinere sites hier wel op. Echter is het bij grote tot middel grote sites een gang naar de rechter niet ongebruikelijk.

Let wel dat het geclaimde bedrag niet buitenproportioneel is ik adviseer u dan ook om de richt prijzen voor fotografie aan te houden. (zie bron)
Voor tekst die onrechtmatig worden geclaimd zitten de bedragen rond de 1200 euro.