Welke wet geld als 2 mensen beide uit een ander land komen waar andere wetten gelden voor minimum leeftijd van relaties en/of seks?

Stijl, 2 mensen hebben een relatie, maar ze komen alle 2 uit een ander land welke wet geldt dan qua relaties en/of seks? Dus als het ene land een lagere leeftijd hanteerd voor bijvoorbeeld seks dan het andere.

8 maanden geleden
in: Wetgeving
2.4K
TurfGraver
8 maanden geleden
De wet van het land waar ze op dat moment zijn.
alex3929
8 maanden geleden
Dus, dat wil zeggen, stijl een Duitse en een Nederlander hebben een relatie, in nederland mag het officieel pas vanaf 16, maar in Duitsland al vanaf 14, dat ze wél seks mogen hebben in Duitsland, maar niet in Nederland? En dat de Nederlander in Duitsland niet strafbaar is, maar als ze beide in Nederland zijn wél?
TurfGraver
8 maanden geleden
Als aan alle geldende regels van dat land verder wordt gehouden, ja.
alex3929
8 maanden geleden
Ja, in dit voorbeeld word er geen (andere) wet overtreden. En is het puur wat ik beschrijf
TurfGraver
8 maanden geleden
Ken wetgeving van Duitsland niet (max leeftijd partner bijvoorbeeld) maar als daar geen wet wordt overtreden dan is dat zo.
alex3929
8 maanden geleden
Laat ik het anders stellen. In nederland mag je geen seks met iemand onder de 16, in België mag het vanaf 14, maar dan mag er maximaal een leeftijdsverschil van 3 zijn(=17 (indien 14), 18 (indien 15) en 19 (indien 16) daarna geldt geen max. Verschil meer) Stijl dat een 18 jarige het met een 15 jarige doet, waarvan één Belg is en beide in belgie de gemeenschap hebben, dan is t dus legaal, maar als beide in nederland bevinden is het strafbaar?
tinus1969
8 maanden geleden
Primair geldt het recht van het land waar de misdaad is gepleegd. Maar bij ernstige misdrijven (zie bv de doodslag van Carlo Heuvelman op Mallorca) willen ook landen waar de dader of slachtoffer woont nog wel eens jurisdictie claimen.
erotisi
8 maanden geleden
Dit document is vrij toegankelijk.
U bent niet ingelogd, waardoor functionaliteiten ontbreken.  :
Vorig document laden
GeldendWetboek van Strafrecht
Artikel 7 [Strafbaar feit door Nederlander in het buitenland]
1 SEPTEMBER 1886
26 SEPTEMBER 1973
1 MEI 1984
1 JULI 2014
1 JANUARI 2015
WETSVOORSTELLEN (3)

Wetsversies vergelijkenToon publicaties
Geldend vanaf 01-01-2015
1.
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een feit dat door de Nederlandse strafwet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.
2.
De Nederlandse strafwet is voorts toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt:
a.
aan een van de misdrijven omschreven in de Titels I en II van het Tweede Boek en in de artikelen 192a tot en met 192c, 197a tot en met 197c, 206, 237, 272 en 273;
b.
aan een van de misdrijven omschreven in de artikelen 177, 178, 179, 180, 189, 200, 207a, 285a en
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Het ligt iets complexer... stel een volwassen man, geboren en getogen in Saudi-Arabië is wettelijk getrouwd met een eveneens in Saudi-Arabië geboren en getogen meisje van 14. Dan zal de Nederlandse wet de wettelijke status van dat huwelijk erkennen en mogen ze dus ook in Nederland seks hebben. (Ik heb effe geen bron, maar zo is mij ooit eens geleerd)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Was een reaktie op de post van @TurfGraver
alex3929
8 maanden geleden
@ozewiezo.... Uit jouw bron haal ik uit, dat mijn voorbeeld in geval van België klopt.daar in België het legaal is (14/17 15/18 16/19) en dat de Nederlander dus niet vervolgd zit worden omdat om België er geen straf op zit?
TurfGraver
8 maanden geleden
"Dan zal de Nederlandse wet de wettelijke status van dat huwelijk erkennen en mogen ze dus ook in Nederland seks hebben."
Volgens ons wetgeving dus. :)
alex3929
8 maanden geleden
In mijn voorbeeld ging het niet om het huwelijk. Het voorbeeld van @ozewiezo ging om 2 mensen uit hetzelfde land. Dat is bij mij niet, tevens gaat het bij mij biet om een huwelihk, enkel de geslachtsgemeenschap. Nog maar keer voor @turfgraver "in nederland mag je geen seks met iemand onder de 16, in België mag het vanaf 14, maar dan mag er maximaal een leeftijdsverschil van 3 zijn(=17 (indien 14), 18 (indien 15) en 19 (indien 16) daarna geldt geen max. Verschil meer) Stijl dat een 18 jarige het met een 15 jarige doet, waarvan één Belg is en beide in belgie de gemeenschap hebben, dan is t dus legaal, maar als beide in nederland bevinden is het strafbaar? "
TurfGraver
8 maanden geleden
Klopt. (Stijl = stel?)
In België niet, in Nederland wel.
alex3929
8 maanden geleden
Sorry, stijl = stel inderdaad. Dus belgie niet strafbaar, nederland wel. Helder
Z512099
8 maanden geleden
Ik kan niet meer volgen.
Amadea
8 maanden geleden
Je zult je moeten houden aan de regels van het land waarin je bent. In België mag een 16-jarige bier en wijn kopen en drinken, terwijl deze persoon er in Nederland 18 voor moet zijn.
Antoni
8 maanden geleden
Er is nóg een aspect dat het allemaal wat ingewikkelder maakt, of juist eenvoudiger, zo je wilt. In de juridische praktijk wordt er rekening mee gehouden dat jongeren, pubers, zich in een fase van hun leven bevinden waarin ze seks (en elkaar) ontdekken. Daarom wordt niet ieder geval waarin minderjarigen seks hebben een juridische zaak. De wet is er om mensen te beschermen (wanneer dat nodig blijkt), niet om ze achteraf te vervolgen als niemand van de direct betrokkenen bezwaar had tegen de seksuele ontmoeting(en).
HeerVoldemort
8 maanden geleden
@Amadea in Nederland mag een minderjarige ook alcohol drinken. Alleen het kopen en op openbare plaatsen bij zich hebben is bij wet verboden.

Antwoorden (1)

Sowieso gelden de wetten van het land waarin je op dat moment bent. Bovendien kunnen de wetten van je vaderland (waar je de nationaliteit van hebt) van toepassing zijn. Als je als Nederlander in China een moord pleegt, om maar een voorbeeld te noemen, en je vlucht naar weet in waar, dan sta je zowel in China als in Nederland op de opsporingslijst. Bekend is ook dat pedofielen die naar Taiwan of Colombia reizen voor hun perverse 'hobby' hier aangehouden en gestraft kunnen worden. Voorwaarde is wel dat het feit waarvoor je wordt vervolgd in beide landen strafbaar is.
teusvh
8 maanden geleden