Mag het UWV bankgegevens inzien wanneer je een uitkering van ze hebt, bijvoorbeeld een WW uitkering?

Ik heb gemerkt dat ik de vraag duidelijker moet stellen...dus zo doende

7 maanden geleden
in: Wetgeving
5.3K
tinus1969
7 maanden geleden
Die plicht heb je iig bij een bijstandsuitkering.
jc54
7 maanden geleden
Ja, want "bijverdiensten" worden (deels) in mindering gebracht op je uitkering.
TurfGraver
7 maanden geleden
Hangt van de uitkering af.
Bij WW niet.
ronron1212
7 maanden geleden
@Turfgraver en waarom niet bij de ww
gert123456
7 maanden geleden
....en bij een wajong uitkering????
Pieterke
7 maanden geleden
Lees dit eens: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/uwv-controleert/
gert123456
7 maanden geleden
beste pieterke: ik heb niet gevraagd om de inhoud van de webpagina van het uwv!....die kan ik dromen. De vraag is MAG HET...???
TurfGraver
7 maanden geleden
Ook niet.
@ronron1212, omdat deze uitkeringen niet beïnvloed worden door eigen vermogen.
Natuurlijk moet je eventueel inkomsten wel doorgeven.
ronron1212
7 maanden geleden
@Turfgraver dus om dat te controleren zou dat dus wel mogen dus
gert123456
7 maanden geleden
Beste mensen die reageren: MAG HET, dat is zijn vraag....dus ga niet uit van veronderstellingen...zo wordt de vraag niet concreet duidelijk beantwoord
TurfGraver
7 maanden geleden
Nee. Daar hebben ze ander middelen voor.
Sociale dient mag wel bank rekeningen inzien.
gert123456
7 maanden geleden
de vraag had ook geen betrekking op de sociale dienst, maar het UWV. Daar heeft het UWV andere middelen voor...????....Mogen ze die toepassen...? alles in het kader van de wet op privicy...Dat ze iets doen, is iets anders dan dat het mag.
TurfGraver
7 maanden geleden
Dat mogen ze, sterken nog dat moeten ze.
Ze gooien die informatie ook niet op straat maar gebruiken ze om je uitkering te berekenen.
gert123456
7 maanden geleden
Beste Turfgraver: ik denk dat jij goede intensies hebt, maarde echte strekking van de vraag is nog steeds niet beantwoord. Als je reeds een uitk. hebt , zoals in de vraag gesugg. hoeft er 1. geen berekening plaats te hebben.
gert123456
7 maanden geleden
....bij een wajong uitkering die reeds bestaand is....mogen ze zomaar in je bankgegevens kijken...?
TurfGraver
7 maanden geleden
Nee dat mogen ze niet (nergens voor nodig).
Maar jij hebt wel verplichtingen om eventueel ander inkomsten door te geven, en daar controleren ze op.
ronron1212
7 maanden geleden
@gert123456 het zijn allemaal reacties en geen antwoorden
gert123456
7 maanden geleden
ronron: jij hebt gelijk...wat dat betreft gaat deze site zijn doel voorbij helaas!...het idee is echt geweldig, heel nederland kan hulp bieden,.....maar wat heb je aan loze babbel...ipv beantwoorden vragen
TurfGraver
7 maanden geleden
Is je vraag nog niet beantwoord dan?
tinus1969
7 maanden geleden
@gert123456, je verwacht te snel te veel van deze site. Je vraag is helder.
Ik begrijp dat jij een wajong uitkering ontvangt en dat het uwv om bankafschriften heeft gevraagd? Heeft het uwv een reden gegeven?
gert123456
7 maanden geleden
beste Tinus: Ik heb niet aangegeven dat ik zelf een wajong uitkering heb, evenmin dat het UWV mij om bankschriften vraagt....De vraag is, zoals gesteld....daar wil ik graag het antwoord op.
Inekez1
7 maanden geleden
Ik vind de vraag helemaal niet duidelijk...
Wat bedoel je met bankgegevens en wat bedoel je met inzien? Saldo elk jaar op 1 januari wordt via de belastingdienst doorgegeven aan o.a. UWV. Dat mogen ze zien. Overige gegevens op je bankrekening gaan ze in beginsel niet aan. Als er aanleiding is om wel meer gegevens van een bankrekening in te zien, zal het UWV daar om kunnen vragen. Dat verzoek zal dan vergezeld gaan van een reden waarom die gegevens nodig zijn. Het is niet zo dat het UWV rechtstreeks via de bank inzage in rekeningen heeft. Zelfs een gemeente waar iemand een bijstandsuitkering heeft doet dat niet. De uitkeringsgerechtigde moet die gegevens zelf op verzoek aanleveren.
Pieterke
7 maanden geleden
@gert123456: Je zou je toon weleens wat kunnen matigen. De mensen hier proberen je verder te helpen en daar reageer jij tamelijk narrig op terwijl je zelf een niet zo duidelijke vraag stelt.

Het beste antwoord

Saldo elk jaar op 1 januari wordt via de belastingdienst doorgegeven aan o.a. UWV. Dat mogen ze zien. Overige gegevens op je bankrekening gaan ze in beginsel niet aan. Als er aanleiding is om wel meer gegevens van een bankrekening in te zien, zal het UWV daar om kunnen vragen. Dat verzoek zal dan vergezeld gaan van een reden waarom die gegevens nodig zijn.

Het is niet zo dat het UWV rechtstreeks via de bank inzage in rekeningen heeft. Zelfs een gemeente waar iemand een bijstandsuitkering heeft doet dat niet. De uitkeringsgerechtigde moet die gegevens zelf op verzoek aanleveren.

Bron: Inekez1
erotisi
7 maanden geleden