Mag je allimentatie overmaken naar een kind?

De ex gebruikt het geld van de kinder allimentatie voor haar eigen onderhoud en voor het drugsgebruik van haar nieuwe partner. Mag ik dan het geld voor de kinderen rechtstreeks naar de kinderen overmaken zodat ik zeker weet dat de kinderen het geld krijgen en het niet op gaat aan handtasjes en drugs? De jongste is 12 en de oudste 16.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Reddie
10 jaar geleden
Hoewel ik je ongenoegen begrijp is kinderalimentatie natuurlijk niet alleen voor het kind aan spullen, maar ook voor huisvesting, gas, licht, water, eten, etc.
Dus is het in principe "normaal" dat het in de huishoudpot gaat.
Maar ik voel mee met je irritatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie, het is inderdaad een enorme irritatie dat van ons geld drugs wordt gekocht, hier tussen leven de kinderen en krijgen hiermee een fantastisch voorbeeld. De oudste (16) kreeg zelfs de keuze van moeder om op zijn 17e of een tattoo te krijgen voor zijn verjaardag, of hij mag zijn eerste jointje roken.............wij (vader en nieuwe vriendin) lopen dus al op het kind in te praten dat als hij een dure tattoo wil, wij hier wel in mee willen betalen om dat jointje maar te voorkomen.......t is toch diep triest dat je een kind aan de tattoo wil hebben, puur omdat het alternatief nog erger is......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zo heel erg om een jointje te roken, maar ouders horen wel een goed voorbeeld te geven. Als de nieuwe partner van jouw ex echt een drugsverslaafde is, zou ik proberen die kerel zo snel mogelijk uit het leven van jouw kinderen te halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het goede, harde bewijs hebt dat die gast drugsverslaafd is en dar ie bijvoorbeeld drugs gebruikt in bijzijn van je kids zou ik toch overwegen om volledige voogdij te nemen. Dat zijn geen goede leefomstandigheden voor de kinderen. Als ik jou zou zijn zou ik het gelijk advokaat te raadplegen. Succes

Antwoorden (3)

Tot de jong meerderjarige leeftijd van 18 jaar, kan de kinderalimentatie aan de verzorgende ouder worden betaald. Zodra een kind 18 jaar wordt, kan de niet verzorgende ouder direct met zijn / haar kind afspraken maken over de hoogte van de kinderalimentatie. De kinderalimentatie kan dan direct aan het kind worden betaald.

Het is mogelijk om het kind weliswaar niet de alimentatie te geven maar bepaalde noodzakelijke spullen of contributies voor het kind te vergoeden. Deze uitgaven voor spullen tellen normaal gesproken niet mee als kinderalimentatie. Zij zijn een extra uitgave bovenop de betaalde kinderalimentatie. In februari 2011 oordeelde het Hof Den Bosch in een zaak waarin duidelijk was dat de kinderalimentatie door de verzorgende ouder niet werd bestemd voor de opvoeding en het onderhoud van de kinderen, dat een deel van de kinderalimentatie in natura kan worden betaald. De alimentatieplichtige moet hiervoor wel een bestedingsschema en betalingsbewijzen overleggen.

Het is dus aan de verzorgende ouder om te bepalen op welke wijze de kinderalimentatie wordt besteed. Bij hoge uitzondering kan een rechter hiervan afwijken door te beslissen dat een deel van de kinderalimentatie door de niet verzorgende ouder in natura wordt voldaan, door middel van directe betaling van opvoedings- en onderhoudskosten van het kind.
fisbel
10 jaar geleden
Rechtstreeks naar het kind overmaken kan alleen als jullie daar beiden toestemming voor geven. Vanaf 18 jaar moet je de alimentatie rechtstreeks aan je kind overmaken. Wat je wel kunt doen is een zgn kinderrekening openen, waar je de alimentatie op stort, dan kun je via de bankafschriften controleren waar het geld aan besteedt wordt.
Grote kans dat je ex er dan op gaat letten, waar ze het geld aan uitgeeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Zo lang de ex de kinderen niet verwaarloosd kan en mag hij dat niet controleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een speciale rekening openen waar de ex een pas van krijgt en jij de bankafschriften is toegestaan, alleen als ze daar wekelijks een contant bedrag van pint, dan heb je nog geen overzicht.
Je zou via jeugdzorg kunnen gaan om te zorgen dat het geld door de gezaghebbende ouder niet gebruikt wordt voor situaties die het kind schaden, ik raad je dus aan contact met jeugdzorg op te menen en te vragen hoe en of ze toe willen zien dat je kind goede zorg krijgt.
Het minderjarige kind zelf over het geld laten beschikken gaat niet werken, omdat in principe de gezaghebbende ouder recht heeft op de alimentatie waaraan de plicht zit goed voor het kind te zorgen.