mag je 112 bellen als er vuurwerk naar je gegooit wordt?

op een bepaalde plek in de stad zitten de afgelopen dagen vaak jongeren die nogwel eens vuurwerk willen gooien, als dit weer gebeurd mag je dan ook 112 bellen? of is de politie zelf verstandiger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Hiervoor mag inderdaad 112 gebeld worden, dan kunnen de daders op heterdaad betrapt worden.

Toegevoegd na 47 minuten:
Blijkbaar is er nog altijd het misverstand dat 112 enkel voor noodgevallen is, 112 is voor alle gevallen waar spoed bij benodigd is, het gooien van vuurwerk is zo'n dergelijk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets mis met antwoord, hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betreft hier geen noodgeval.
In dit soort gevallen bel je gewoon het normale alarmnummer en NIET 112.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112 is niet enkel voor noodgevallen, 112 is voor alle gevallen die dringend zijn, het gooien van vuurwerk is dringend daar het een misdrijf is en dan op heterdaad betrapt kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jack7 0900 8844 is geen alarmnummer maar een normaal telefoonnummer, hier heeft men contact met het districtsbureau van politie, niet met de meldkamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo ik ben het helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jack7, kun je dat onderbouwen? Het betreft inderdaad een misdrijf dat op dat moment gebeurt, dan heb je als burger een aantal keuzes, je hebt bijvoorbeeld het recht jezelf te verdedigen, al moet dit proportioneel zijn, als je dat zou doen is er echter wel degelijk een reden om 112 te bellen, want jezelf verdedigen is in principe strafbaar, tenzij een rechter vindt van niet. Dan kun je de dader zelf aanhouden, dat is ook niet altijd verstandig, maar het mag wel. Als je dat doet dien je de dader echter wel over te dragen aan de politie, daarvoor mag je dan 112 bellen, sterker nog je dient de dader z.s.m. over te dragen aan de politie dus van enige spoed is dan wel sprake. Tot slot kun je nog de politie proberen te bellen op 0900-8844 en dan maar afwachten of zij de dader nog kunnen vinden als ze eenmaal ter plaatse zijn. Goede kans van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, 1-1-2 mag je bellen, dan verbinden hun je door met de politie, feitelijk kun je dus net zo goed (als je op dat moment op die plek het nummer bij de hand hebt) de politie zelf meteen bellen...punt is dat je dat nummer minder goed onthoudt, daar is dus 1-1-2 voor bedoeld, voor bijvoorbeeld situaties waarin je bedreigd wordt en niet weet welk nummer je moet bellen, bijvoorbeeld als je op straat wordt bkogeld met vuurwerk....+ van mij dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (4)

112 is alleen voor noodgevallen, dit is geen noodgeval. De politie bellen is dus beter in dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motiveer dat eens, waarom is dat geen noodgeval?
Je mag in principe 112 bellen, want dit is een 'heterdaadje'. Als het niet meteen bedreigend is voor mens of dier zou ik 0900-8844 bellen.
Als ze vuurwerk naar jou, andere mensen of dieren gooien bel je uiteraard 112.
Neem ook signialementen in je op. Die moet je - welk nummer je ook belt - doorgeven. Jongens, meisjes, haardracht, kleding, schoeisel, huidskleur, fietsen, brommers etc. Alles kan helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112 is bedoeld voor levensbedreigende spoed, het moge duidelijk zijn dat dit geen levensbedreigende spoed is. Het best kun je in dit geval bellen van 0900-8844. Wanneer je dit nummer belt krijg je ook de politie aan de telefoon maar dit nummer is bedoeld voor alle gevallen die niet gaan over levensbedreigende spoed.

Wanneer de politie (via 0900-8844) besluit dat er onmiddellijk iemand langs moet gaan kunnen zij alsnog de meldkamer inlichten en wordt er alsnog direct een politiewagen heen gestuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt niet wat je hier schrijft. Als je thuiskomt en ontdekt dat er mogelijk is ingebroken mag je bijvoorbeeld ook 112 bellen, omdat er dan nog een kans is de daders te pakken als die nog binnen zijn of niet ver uit de buurt of zo. De politie heeft me dit zelf verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met vuurwerk bekogeld worden geen levensbedreigende situatie? Dat is eigenlijk hetzelfde als met een pistool of mes bedreigd worden maar nog niet geraakt zijn.....vuurwerk kan je leven wel degelijk bedreigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van deze site: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/wanneer-112-bellen "U ziet dat een auto wordt opengebroken.
U bent getuige van een misdrijf. Hiervoor mag u 1-1-2 bellen. Dan kan de politie de dader op heterdaad aanhouden." Zie ook niet dat er in een dergelijk geval iemand in nood is, moet zijn dat de inbreker bij het inslaan van de ruit zijn polsen open snijdt.
Ja, het is een situatie waarin U wordt bedreigd, U kunt 1-1-2 bellen en je wordt alsnog met de politie doorverbonden....je kan dus net zo goed zelf de politie bellen, in die tussentijd dat 1-1-2 jou moest doorverbinden hadden ze iemand kunnen helpen die hun hulp dringender nodig hadden, levensgevaarlijk gewonden bijvoorbeeld.

Het is niet strafbaar als je belt, maar hun verbinden je ook met de plaatselijke politie door, dus kun je ze zelf net zo goed bellen.

Hieronder een lijst met wanneer je 1-1-2 mag bellen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/wanneer-112-bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
112 wordt bemand dor politieagenten die direct contact hebben met de auto's, brandweer en ziekenauto moeten doorverbonden worden.