Geldt de bewaarplicht voor telecomgegevens ook voor scholen, bibliotheken en bedrijven?

Telecomproviders zijn verplicht van al hun klanten gegevens op te slaan over de gebelde nummers en de bezochte websites, en deze gegevens een tijd te bewaren (ik ben vergeten of dat 6, 12 of 18 maanden is).

Geldt deze bewaarplicht ook voor scholen, bibliotheken en bedrijven?

Neem bijvoorbeeld een bedrijf met tien medewerkers. Die delen een Internetverbinding. De provider kan (en moet) dan bijhouden dat vanuit dat bedrijf op 13 maart 2013 om 13:35 de webpagina's van http://www.zeerillegalesite.com/ zijn opgevraagd. Daarmee is echter nog niet bekend welke van de tien medewerkers die site bekeek.

Heeft het bedrijf dezelfde bewaarplicht als de provider, en moet het bedrijf dus deze gegevens per medewerker bijhouden?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ook op het werk bestaat privacy. Werkgevers mogen niet zomaar bijhouden wat werknemers doen, ook niet bij privé-gebruik van internet, e-mail of telefoon. De regels over wat wel en niet mag, en wat de werkgever kan controleren, moeten in een reglement worden vastgelegd.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bedrijfsmiddelen, zoals computers of netwerkverbindingen, gebruikt voor privé-doeleinden. Aan de andere kant mag een werkgever niet zonder goede reden tot in detail in de gaten gaan houden wat werknemers doen met die bedrijfsmiddelen. Om te monitoren of te loggen moet hij persoonsgegevens bijhouden, en dat mag niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort antwoord, Nee.
Overigens hoeft door de provider ook niet de bezochte pagina's bewaard te worden.
Alleen datum en tijdstip van login en loguit van het ip adres. (Voor 6 maand)
Het is wel mogelijk dat het bedrijf dit zelf wil doen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_bewaarplicht_telecommunicatiegegevens