welk artikel(nummer) behoord tot het buiten huis zetten van een minderjarigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ouders dragen het ouderlijk gezag, tot hun kind meerderjarig ( 18 jaar) wordt.
In artikel 247 boek 1 BW staat dat de ouders de plicht hebben hun kind te verzorgen en op te voeden. Dat is onder meer de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind plus het bevorderen van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding passen de ouders geen geestelijke of lichamelijk geweld of andere vernederende behandeling toe.
Anders gezegd: geen mishandeling, anders komt de Raad voor de Kinderbescherming in actie.

Er is geen wetsartikel dat specifiek gaat over iemand de deur uitgooien.

Nu is het moeilijk precies te zeggen of je je kind een kwartiertje buiten kunt laten afkoelen of zo, soms is dat best als opvoedmethode te zien. Maar helemaal de deur uitgooien kan echt niet zomaar. Zijn er grote problemen, dan zullen de ouders er werk van moeten maken, opvoedhulp, noem maar wat.

Is de jongere 18 of ouder, dan hebben de ouders geen ouderlijk gezag meer. Een kind waar ze een punthoofd van krijgen ( of om welke andere reden dan ook) kunnen ze definitief buiten hun huis zette, hun meerderjarig kind zoekt het dan zelf maar verder uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uithuisplaatsing en ondertoezichtstelling zijn net door iemand anders besproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uithuisplaatsen of onder toezicht stellen: artikel 254 van het burgerlijk wetboek.