Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang duurt het voordat de voorlopige voorziening (echtscheiding) in werking treed?

Mijn ouders zitten in scheiding en mijn moeder heeft een voorlopige voorziening aangevraagd omdat de situatie thuis niet meer leefbaar is.
Ze heeft dit tegen de advocaat gezegd.
Mijn vraag is nu: hoe lang duurt het voordat de 'zitting' er is en hoe lang daarna nog voordat hij daadwerkelijk het huis moet verlaten?

Bedankt alvast!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In jullie geval moet er snel iets geregeld worden en kunnen jullie de echtscheidingsprocedure (die vaak lang duurt) niet afwachten. De voorlopige voorziening is een tijdelijke maatregel die van kracht blijft, zolang de echtscheidingsprocedure nog loopt. Het is een regeling/oplossing op de korte termijn. Daarom is het een vrij snelle procedure.

Nadat het verzoek om een voorlopige voorziening door de advocaat is ingediend, zal de zitting binnen 4 weken plaatsvinden. Meestal gebeurt dit zelfs binnen 2 tot 3 weken. Een week later doet de rechter uitspraak.

Ik zou daarom van een maand uitgaan. Sterkte met alles.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen duurt dat ongeveer 3 maanden. Maar als het tegen zit kan dat ook veel lnger worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Binnen drie weken na de indienen van het verzoek door je advocaat

http://www.echtscheiding.nl/procedures/spoedprocedure-voorlopige-voorziening
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 3 maanden gaat inderdaad om de echtscheidingsprocedure zelf. De voorlopige voorziening is een procedure die wordt gebruikt, als men hier niet op kan wachten. De voorlopige voorziening vind op kortere termijn plaats.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding