Hoelang duurt een politieonderzoek naar vals geld?

Een tijdje terug heb ik een redelijk bedrag aan vals geld ontvangen, bij het verkopen van een goed op marktplaats. Bij deze overdracht heb ik het kenteken van de koper genoteerd, aangezien het om een redelijk geldbedrag ging; gewoon voor de zekerheid. Nu blijkt dus dat het geld vals is.

Naast het kenteken heb ik ook het telefoonnummer van de koper kunnen vergaren, en samen hiermee heb ik aangifte gedaan bij de politie, nadat de Nederlandse Bank de biljetten vernietigd had.

De aangifte is in november gedaan, en tot heden heb ik helaas nog niets gehoord. Vanmiddag ben ik langs het politiebureau gegaan, maar daar kreeg ik simpelweg de reactie dat het in onderzoek was.

Ik vroeg mij dus af hoelang zo'n onderzoek naar vals geld ongeveer duurt, en hoe serieus de politie hiermee bezig is. Met een kenteken en een telefoonnummer lijkt het mij namelijk relatief eenvoudig om in ieder geval een naam te verkrijgen, en verdere stappen zijn dan ook snel gezet, denk ik. Voor mijn gevoel doen ze in ieder geval vrij weinig, en hoe langer het duurt, hoe moeilijk het volgens mij wordt om de valsmunter te traceren.

Zelf kan ik vrij weinig doen, en ik ben natuurlijk gewoon geduldig, maar ik vroeg het me wel af. Ongetwijfeld dat iemand hier er verstand van heeft. :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het jammere is dat je meestal niet het valse geld in echte valuta terug krijgt, veel succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mijn zoon was de tas gestolen. Met paspoort en pinpas erin. Er is op zijn naam maar met ander adres mobiel abonnement afgesloten. honderden euro's per maand kwijt voor het abonnement opgezegd kon worden. Politie had adres, videobeelden van de dader, maar nooit meer iets gehoord.

Antwoorden (1)

Misschien is er niet eens sprake van vervolging, maar wordt de zaak geseponeerd. De politie en het Openbaar Ministerie stellen namelijk prioriteiten wat betreft vervolging. Dat heet het vervolgingsbeleid van het Openbaar Ministerie. Sommige soorten zaken zullen daardoor sneller worden opgepakt dan andere.

Het kan ook zijn dat politie en justitie nog bezig zijn met het verzamelen van bewijsmateriaal, of sporen nagaan van degene die met het valse geld heeft betaald. Je geeft aan dat je een kenteken genoteerd hebt, maar als het geld al vals is, dan is zeer waarschijnlijk ook het kenteken vals...
In ieder geval moet het verzamelen van bewijsmateriaal uiterst zorgvuldig gebeuren, want dat moet aan strenge eisen voldoen (bron 1). Een rechter moet immers overtuigd (!) worden door het bewijsmateriaal.
Misschien heeft verdachte meerdere strafbare feiten op zijn naam staan, en willen ze wachten totdat ze ook in die zaken voldoende bewijs hebben verzameld.
Of wellicht dat verdachte maar een 'kruimeldief' is en er sprake is van een groter netwerk. In dat geval zullen zij proberen om het complete netwerk in kaart te krijgen en, als dat enigszins mogelijk is, op te rollen. Onderzoek daarnaar zal zonder meer maanden in beslag nemen.

Wat jouw eigen aandeel in deze zaak betreft: in principe is de zaak voor jou afgedaan, nu je aangifte gedaan hebt. Het is nu een zaak tussen verdachte en politie/justitie. Omdat je niet rechtstreeks (als verdachte) bij deze zaak bent betrokken, word je ook niet op de hoogte houden van het onderzoek.

Tot zover het antwoord op je letterlijke vraag. Ik lees echter ook meer impliciet in dat je wel benieuwd bent naar de zaak omdat je zelf ook benadeeld bent. Daarom een kleine toevoeging:

Als een verdachte in beeld komt en deze vervolgd wordt door Justitie, zou je als benadeelde een zg. 'vordering benadeelde partij' kunnen indienen (bron 2). Dat kan alleen als je schade duidelijk is; dat lijkt mij in dit geval waarschijnlijk (namelijk je hebt een x-bedrag aan vals geld ontvangen). Als de strafrechter toch denkt dat hij je vordering niet in behandeling kan nemen, bijvoorbeeld omdat de omvang van de schade niet vast staat, verwijst hij je door naar de burgerlijke rechter.