Als je telefoons verkoopt als gloednieuw terwijl ze gebruikt zijn ben je dan strafbaar?

Stel je vervangt de beschadigde onderdelen zodat het toestel er weer gloednieuw uitziet. En natuurlijk ook goed werkt. En je stopt hem weer in een doosje en ze verkoopt als gloednieuw.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je strafbaar bent weet ik niet, maar de koper heeft wel recht om zijn geld terug te krijgen. Hij kreeg namelijk niet wat hem is beloofd.

Het beste antwoord

Dit valt onder "wet oneerlijke handelspraktijken".

"Misleidende verkoop: wat mogen ondernemers niet doen?
Misleidende reclame maken, dus reclame waarin de ondernemer dingen zegt die niet waar zijn."

"Ondernemers die zich niet aan deze regels houden, kunnen een boete krijgen van de Consumentenautoriteit of de Autoriteit Financiële Markten (AFM)."

Het is zelfs zo dat je eens de indruk mag wekken dat hij nieuw is.

Je mag wel zeggen bijvoorbeeld "zo goed als nieuw". Dan geef je duidelijk aan dat hij niet nieuw is maar wel zo goed als.

De kans op veroordeling en de hoogte van de boete hangen volledig af van de schaal waarop je dit doet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als aanvulling. Het hangt ook volledig af van de klachten. Als mensen geen klacht indienen bij de consumentenautoriteit weten ze het niet, en zal je ook geen boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dit is niet strafbaar. Via marktplaats kun je ook gebruikte elektronica verkopen. Het is de koper, die zou moeten vragen naar het bonnetje als jij beweerd dat het gloednieuw is.

Je hebt er ook nog eens moeite voor gedaan door de beschadigde onderdelen te vervangen.

Toegevoegd na 12 minuten:
beweert*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dit is wel strafbaar... Nieuw is ongebruikt. 2e hands is gebruikt.
Dit is duidelijk een geval van oplichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het wetboek van strafrecht..
Ja, dit is niet conform de afspraak. Nieuw is ongebruikt en hier hoort vaak ook de garantie bij.
Je kunt het wel aanbieden als zijnde; "zo goed als nieuw".

Toegevoegd na 9 minuten:
Je bent verplicht om aan te geven dat het niet om een nieuw product gaat. Deze regel is er om de consument te behoeden voor een miskoop.
amc