Als een apart fietspad met een gewone weg kruist binnen de bebouwde kom wie heeft er dan voorrang? Noem je het een gelijkwaardige kruising?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Antwoorden (2)

Je noemt het in ieder geval een gelijkwaardige kruissing, een ongelijkwaardige kruissing is namelijk een kruissing waarbij een weg niet verhard is en een fietspad is dat zeker wel.

Vaak hebben dergelijke fietspaden haaientanden, indien dat niet zo is, zou je zeggen dat rechtsverkeer voorrang heeft, dus ook de fietser van rechts van een dergelijk fietspad.

Toegevoegd na 2 minuten:
De omschrijving van een gelijkwaardig kruispunt is trouwens dat voorrang niet geregeld wordt door andere verkeerstekens zoals haaientanden, stoplichten etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
De onverharde weg is een ongelijkwaardige weg, excuses voor deze fout.

Dus ja zolang er geen verkeerstekens staan die de voorrang bepalen, is het een gelijkwaardig kruispunt en gelden de standaard voorrangsregels
sterredag
13 jaar geleden
Aponi
13 jaar geleden
Klopt helemaal, fietsers van rechts hebben op een gelijkwaardige kruising voorrang.
Hou er alleen wel rekening mee dat dit pas sinds een paar jaar is (vraag me niet hoeveel) en er zijn nog steeds automobilisten dit niet in de gaten hebben en geen voorrang verlenen.
sterredag
13 jaar geleden
hmmm dan zou ik daar graag een bron van zien, ervaring leert dat dat soort fietspaden over het algemeen echt haaientanden hebben staan, zou niet nodig zijn als onderstaande klopt
Dit is geen gelijkwaardige kruising omdat zich er verschillende soorten verkeer op de weg en pad bevindt.
Als een fietspad een gewone weg voor autoverkeer kruist en er zijn geen speciale borden of haaientanden aangebracht dan moet de fietser voorrang verlenen aan een auto. Op een gelijkwaardige kruising heeft een fietser en brommer van rechts voorrang.